D11 - nová dálnice, ale...

Nový úsek dálnice D11, foto: ČTK
0:00
/
0:00

Ředitelství silnic a dálnic v úterý otevřelo nový úsek dálnice D11. Vede z Poděbrad do těsné blizkosti Hradce Králové a měří 42 km. Délka dálnice z Prahy na východ Čech se tak zdvojnásobila na 84 kilometrů. Díky novému úseku za 15 miliard korun se cesta řidičům mezi Prahou a Hradcem Králové zkrátí přibližně o půl hodiny. Kromě této výhody má však také svoje ale.

Nový úsek dálnice D11,  foto: ČTK
Nová komunikace měla vést až k Hradci, zatím ale končí dříve, provizorním sjezdem u Sedlic 6 km před Hradcem. Důvodem jsou problémy s výkupem potřebných pozemků. Stát se už několik let snaží dohodnout s jejich majitelkou Ludmilou Havránkovou.

"Všichni o tomto vědí od roku 1992, kdy moji rodiče napsali první dopis, že budou požadovat naše pozemky, že my hospodaříme nebo chceme hospodařit, a že chceme za naše pozemky pozemky. Pokud tento stát mi umožní získat státní půdu, není problém."

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman říká, že za současými průtahy s výkupem pozemků je částečně i politická situace.

"Paní inženýrka Havránková chce vlastně směnit pozemky v hodnotě těch pozemků, které jsou pro výstavbu, za pozemky zemědělské. Proto aby se to povedlo, tak je nutné to předložit do vlády, a momentálně bohužel vláda je v takovém stavu v jakém je, čili se to tam momentálně asi předložit nedá."

Nový úsek dálnice zatím slouží především osobním automobilům. Kamiony musejí dálnici opustit na 68. kilometru u Chýště. Sjezd u Sedlic totiz vede přes obývané území a z hygienici zde nepovolili průjezd velkého množství nákladních vozidel. Kamiony tak dál znečišťují životní prostředí v obcích v okolí dálnice. Naopak některá města si oddechla. Například Chlumec nad Cidlinou nadměrnou dopravou mezi Hradcem a Prahou velmi trpěl. Starosta Chlumce Miroslav Uchytil říká:

"Naše město je nepravidelná pěticípá hvězdice, kde se stýká silnice I. třídy se silnicí také velmi frekventovanou od Jičína směrem na Kolín. My si oddechneme od té tranzitní dopravy a naše město se svobodně nadýchne a dělám si tedy naděje, že ty hnusné šedivé fasády, které nikdo nechtěl opravovat, protože by je smog okamžitě sežral, že ten příští rok bude ve znamení vylepšení fasád ve městě."

K nově otevřené části dálnice se vyjádřili i ekologové z Dětí země. Podle nich není stavební povolení pro úsek přes přírodní rezervaci Libický luh pravomocné a podali v tomto smyslu žalobu. I v případě že by u soudu uspěli, na situaci by se už nic nezměnilo. Pokračuje Miroslav Patrik hnutí Děti země:

"Z faktického hlediska by se vlastně nic nestalo, protože to ani nejde, ale naší snahou je zjistit, zda čeští úředníci při schvalování dálnice postupovali podle zákona."

Dalšího zlepšení české silniční sítě se řidiči dočkají ve čtvrtek, kdy se v severních Čechách otevře nový úsek dálnice D8. Z plánované sítě dálnic je dosud v ČR vybudována zhruba polovina, ale podle Patrika už teď je hustota dálnic u nás srovnatelná se západní Evropou. Tvrdí, že ekonomický přínos dálnic je neprůkazný a výstavba slouží hlavně politickým cílům, jako populistické gesto a zdánlivé řešení problémů:

"Zajímavé je, že třeba dálnice D47 má dva základní kameny, protože se podařilo během dvou let dvakrát tu stavbu otvírat. To podporuje podle mě domnění, že u dálnice se politik rád ukáže."