Stát získal poslední pozemek pro výstavbu dálnice D11

Foto: ČTK

Dostavbě klíčové dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové už nic nebrání. Po 17-ti letech se podařilo vyřešit spor o poslední pozemek. Majitelka parcely Jaroslava Štrosová bezúplatně převede svůj pozemek na stát. Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic souhlasí s tím souhlasí.

Dálnice D11
Pozemek je podle ministra dopravy Pavla Dobeše poslední, který je potřeba k dostavbě zhruba tříkilometrového úseku dálnice do Hradce Králové. Má velikost asi čtvrt hektaru. Ve hře byly přitom celkem tři varianty vypořádání. Ministr Dobeš prohlásil, že na konečné variantě - bezúplatném převodu - se dohodly všechny strany. Právník majitelky a její syn David Štros říká, že k tomuto kroku se odhodlali po dvou letech diskuzí se státem o ceně. A to i proto, aby se mohli věnovat také něčemu jinému než dálnici.

"Ze strany státu bylo ve hře více čísel. Pohybovalo se to někde od 200 tisíc, přes 600 až na 1,6 milionu. Myslím si ale, že některé věci za peníze člověk nekoupí a jak se říká, nejkrásnější věci v životě jsou zadarmo. I tento pozemek pro Českou republiku bude jedna z těch krásných věcí zadarmo."

Bezúplatný převod by měl být dokončen do několika dní, nejdéle však do konce týdne. Situace okolo dálnice D11 se přitom začala hýbat už loni v červnu. Tehdy sestra Štrosové statkářka Ludmila Havránková přistoupila na prodej své půdy za 90 milionů korun. V listopadu se dohodla s pozemkovým fondem na výměně pozemků za náhradní. Na konci roku ale ministerstvo dopravy připustilo, že všechny potřebné pozemky stále nemá. Jednalo dále o odkupu společného pozemku Štrosové a Havránkové. Úřad ho tehdy chtěl získat ještě před koncem minulého roku. Nakonec k dohodě došlo. Jak bude situace dál pokračovat a zda má ministerstvo na dokončení peníze, popisuje ministr dopravy Pavel Dobeš.

Ministr dopravy Pavel Dobeš,  foto: ČTK
"V tuto chvíli je alokovaná částka na to, aby mohl začít archeologický a geologický průzkum pro tuto komunikaci. To by mělo proběhnout v roce 2012. Následně je ve střednědobém výhledu alokovaná částka v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na léta 2013 a 2014 na dostavbu těch tří kilometrů, které jsou potřeba, aby byla dotažena samotná dálnice do Hradce Králové."

Tři kilometry budou podle ministra Dobeše stát 1,5 miliardy korun. Mluvčí ministerstva Martina Vápeníková upřesňuje, kdy by měl být celý poslední úsek dokončený.

"Vlastní stavební práce by mohly být zahájeny v prvním pololetí roku 2013, kdy budou dokončeny veškeré archeologické, hydrogeologické a geologické průzkumy. Pokud budeme mluvit o tom optimistickém scénáři, tak uvedení stavby do provozu bude v září nebo říjnu 2014."

Spojení Prahy a Hradce Králové má přitom velký význam pro průmysl a zaměstnanost, dokončení stavby před loňskými volbami také podporovaly všechny politické strany. Jde o rychlou dostupnost dvou velkých metropolí, hlavního města s více než milionem obyvatel a stotisícového Hradce ve východních Čechách. Důležitost stavby potvrzuje i dopravní expert Petr Moos z Českého vysokého učení technického.

"Určitě je to významné z hlediska celé České republiky, zvlášť když připustíme, že bude dostavěna i větev rychlostní komunikace R35 dále z Hradce Králové až na Olomouc a vznikne tak alternativa k dálnici D1, kterou také velice potřebujeme."

Dálnice se staví už od roku 1978. Klíčový je v současnosti sedmdesátikilometrový úsek do Polska, který stále čeká na dostavbu. Má stát až 34 miliard korun. Více už Petr Moos.

"Každá země Evropy se snaží svá velká krajská města propojit dálničním spojením. Nám právě Hradecko, Hradec sám chyběl v tomto spojení. Vítáme, že konečně tady je naděje na dokončení dálnice D11."