Dagmar Dost Nolden: Výstava české německé malířky v Praze

Dagmar Dost Nolden

V pondělí 18. března 2013 byla v pražské galerii Dion zahájena výstava Dagmar Dost Noldenové. Tato německá výtvarnice českého původu se proslavila velkými abstraktními plátny, vyjadřujícími energii a pohyb.

Dagmar Dost Noldenová není v českých galeriích žádným nováčkem. Od konce 90. let v Čechách a na Moravě pravidelně vystavuje. V roce 2012 měla výstavu v moravských Hustopečích, před tím v Chomutově, v Praze a na dalších místech. Celkem má na svém kontě přes 50 samostatných výstav, z toho většinu v západní Evropě a Americe. Jak sama říká, asi největším oceněním pro ni byla autorská expozice na benátském bienále v roce 2009: „Když kurátorka Lucrezia de Domizio Durini vybrala moje díla na výstavu na bienále, velmi mě to potěšilo. Beru to jako obrovské ocenění, tím spíš, že to vzniklo čistě přes umění“.

Dagmar Dost Noldenová se narodila v roce 1948 v Praze jako Dagmar Dostálová. V roce 1976 absolvovala pražskou AVU. O dva roky později se provdala do Německa a usadila se v Kolíně nad Rýnem, kde žije dodnes. V kolínském uměleckém prostředí začala spolupracovat s divadlem a postupně vytvářela svůj vlastní výtvarný styl. Od původně figurativní tvorby se dostala k abstraktní malbě, a jak říká, místo vnějšího světa začala zobrazovat pocity a svůj vnitřní svět. Sama autorka se brání škatulkování, ale odborníci její tvorbu charakterizují jako expresivní abstrakci. „Zobrazuji především emoce a nálady,“ říká, „ale tyto emoce jsou zároveň odrazem současného měnícího se vnějšího světa. V mých obrazech ale můžete vidět i náznak konkrétního, například obličeje.“

Z výstavy Visible and Hidden

Účinek na diváka zesilují velké zvláštní barevnost a velké formáty pláten, z nichž čiší dynamika. Ta je dalším charakteristickým rysem děl Dagmar Dost Noldenové. Ostatně proměny, prolínání, zvraty a chaos jsou základními příznaky moderní doby. Ty prožívá každý jinak a autorka tento prožitek ukládá na plátno pomocí dynamických tahů štětcem, stříkanců a vzájemně kontrastujících nebo prolínajících se ploch. Pantha rei – vše je v pohybu!

Na výstavě v galerii Dion jsou vystavena díla z let 2011-2012. Názvy některých z nich vypovídají o emocích, které provázely jejich vznik, např. Transformace, Soulad, Udivující nebo Zrození. Dagmar Dost Noldenová má širší záběr než jen malbu. Tvoří také sochařská díla a objekty (dlouhá vertikální plátna na zvláštních rámech), které dodávají jejímu stylu nový rozměr. Autorka nezapře svůj vztah k divadlu a některé své expozice – například tu v Chomutově – obohatila o happening, který by se dal popsat jako hra s barevnými látkami.

Z výstavy Visible and Hidden | foto: Miroslav Krupička

A jak se Dagmar Dost Noldenová cítí jako Češka v Německu? „Moje kořeny jsou české, tady jsem se narodila a vyrostla. Když jsem tady, pociťuji určitou nostalgii. V Německu jsem začala nový život a dnes jsem tam doma. Je v tom určitá rozpolcenost – něco tady a něco tam. A proto je ohromné, že padla železná opona a mohu sem jezdit vystavovat. Jsem dobrým příkladem toho, že umění může tvořit mosty, může oslovit lidi tady i tam. Tak to má být.“ Výstava Visible and Hidden (viditelné a skryté) v Galerii Dion www.dionart.cz, Na Pokraji 2, Praha 9, je otevřená do 3. května 2013.