Hudební neděli s Radiem Praha tentokrát věnujeme tvorbě česko-japonského umělce Daniela Forró. Civilním jménem Karel Horký, vystupuje pod uměleckým jménem Daniel Forró a svým zájmem o elektronické hudební nástroje si vysloužil přezdívku Dr. Midi.
Daniel Forró
Tento letos třiapadesátiletý skladatel a instrumentalista se nedá zařadit do jedné stylové oblasti hudby. Vystudoval na brněnské konzervatoři obory varhany, flétna a kompozice, následně na Janáčkově akademii múzických umění pokračoval ve studiu kompozice. Věnoval se rocku, popu, jazzu, elektronické, mikrointervalové a improvizované hudbě, je autorem četné užitkové a scénické hudby. Ve svém brněnském období byl členem rockových kapel Progres 2 a Bronz. S Progresem 2 se podílel jako hráč na klávesové nástroje, skladatel a aranžér na scénické konceptuální opeře Dialog s vesmírem. Uslyšíte úvodní skladbu V zajetí počítačů, která vyšla na desce v roce 1980.
Daniel Forró a Tomoe Sasano, foto: autor
Daniel Forró od roku 2003 působí v Japonsku. Žije se svou japonskou manželkou uprostřed Japonska ve městě Kakamigahara v prefektuře Gifu. Kromě sólových recitálů hudby různých stylů na klavír, cembalo, píšťalové, Hammondovy i elektronické varhany, historické koncertní harmonium a syntetizéry vystupuje po celém Japonsku s nejrůznějšími umělci a soubory, často pořádá výchovné koncerty ve školách všech stupňů. Věnuje se studiu tradiční japonské hudby, i hře na šakuhači a koto. Hudba, kterou v posledních letech komponuje, je logicky ovlivněna japonskou hudební kulturou. Ukázkou bude pátá a šestá část šestidílné kompozice Kenrokuen - Zahrada šesti principů, kterou zkomponoval v roce 2004 pro japonský soubor Pro Musica Nipponia.
Daniel Forró, kterému věnujeme tento hudební pořad, navštívil nedávno Českou republiku. Při té příležitosti promluvil o tom, co ho na japonské tradiční hudbě zajímá a vysvětlil, že japonská tradice mu pomohla lépe porozumět i soudobé experimentální hudbě, například tvorbě Johna Cage. Daniel Forró mimo mnoha svých aktivit také spolupracuje jako muzikolog i jako koncertní umělec s japonskou Společností Leoše Janáčka. Uslyšíte i Forróovo aranžmá úvodu Janáčkovy Sinfonietty. Podle Daniela Forró pomohl k oblibě Janáčka mezi Japonci spisovatel Haruki Murakami, který o Janáčkově Sinfoniette píše v knize 1Q84.