Dánští vědci chtějí zkoumat pražský hrob Tycha de Brahe

Tycho Brahe

Dánové chtějí exhumovat ostatky renesančního astronoma Tychona Brahe, který působil na dvoře císaře Rudolfa II. Habsburského a zemřel roku 1601 v Praze. Důvodem jsou podezření dánských archeologů, že jejich slavný vědec a astronom, současník matematika Johanna Keplera byl zavražděn a ještě navíc na příkaz dánského krále Kristiána IV. Je to ale skutečně důvod k exhumaci?

Tycho Brahe
Tým dánských vědců se chce vydat do Prahy a vyzvednout astronomovy ostatky, spočívající v Týnském chrámu. Historik Peter Christensen dánskou veřejnost nedávno šokoval objevem deníku údajného Brahova vraha. Měl jím být švédský šlechtic Erik Brahe, vzdálený příbuzný vědce.

"Měl jsem podezření na dánského krále, ale nevěděl jsem, jak přesně byl Tycho zavražděn. Neměl jsem důkazy. Ale před několika lety jsem našel v knihovně ve Stockholmu deník, který patřil švédskému diplomatu Eriku Brahe."

Nejpřekvapivější částí jeho teorie je ale tvrzení, že vraždu si objednal sám dánský král Kristán IV. To může vrhnout stín na dějiny království, protože Kristán IV. je považován za osvíceného panovníka a kladnou postavu dánských dějin.

Náhrobek,  pod nímž je umístěna cínová rakev Tycha Brahe
Výpravu, jejímž úkolem je odebrat vzorek kosti z ostatků Tychona Brahe, má vést archeolog Jens Vellev, který je rovněž zastáncem teorie o vraždě. Ten již kontaktoval zástupce Týnského chrámu.

"Mluvil jsem z knězem z toho kostela, že z jeho pohledu nejvhodnější měsíc by byl únor nebo listopad. Takže pokud dostaneme povolení, můžeme do Prahy přijet v listopadu nebo v únoru."

K povolení bude zapotřebí nejprve souhlas památkářů a archeologů a potom také souhlas římskokatolické církve. Mluvčí pražského arcibiskupství Aleš Pištora říká, že oficiální žádost ještě nedorazila:

Týnský chrám v Praze
"Pokud by o tom týnská farnost ve spolupráci s arcibiskupstvím měly uvažovat, tak by musely zvážit, jesli nedojde k poškození té hrobky, a samozřejmě je zde také respekt k ostatkům."

Hrob Tycha de Brahe už byl v minulosti podrobně zkoumán. V roce 1901, tedy v roce 300. výročí Tychova úmrtí, zkoumal ostatky zakladatel české antropologie Jindřich Matějka a dokázal, že vědec zemřel přirozenou smrtí v důsledku zánětu ledvin. Podle historika Zdeňka Hojdy je proto zbytečné hrob znovu otvírat. Teorie o vraždě byla vyvrácena:

"Stopy jedu byly pochopitelně hledány, a nic takového se neprokázalo. Co se týká dobového mínění, samozřejmě na začátku 17. století se tyto doměnky ihned objevily, průběh té nemoci tomu jakoby nasvědčoval, protože došlo náhle ke zhoršení po hostině (které se Tycho de Brahe zúčastnil), ale skutečně se to neprokázalo. Takže v tomto směru je to myslím zbytečné."

Konečné posouzení z české strany bude možné až po obdržení oficiální žádosti s podrobným vysvětlením všech okolností, shodují se historik Hejda i mluvčí arcibiskupství.