Dva mrtví. Tragická nehoda vlaků u Perninku. Vlak měl podle inspekce čekat

Srážka vlaků u Perninku, foto: ČTK / Slavomír Kubeš

Dva mrtví, z toho jeden občan Německa, 24 zraněných, taková je bilance tragické srážky dvou vlaků u Perninku. Vlak jedoucí směrem na Karlovy Vary měl v Perninku čekat na protijedoucí vlak, což se nestalo.

Jan Kučera,  foto: archiv Drážní inspekce

Policie už jednoho ze strojvůdců zadržela. "My jsme si především poslechli nahrávku mezi strojvedoucími a dirigujícím dispečerem, což jsou nahrávky o tom, jak se na trati měla organizovat drážní doprava. A z nich opravdu vyplynulo, že vlak jedoucí směrem na Karlovy Vary měl ve stanici Pernink čekat na protijedoucí osobní vlak, a to se nestalo." uvedl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

Provoz na trati závisí jen na komunikaci s dispečerem

Na trati, kde se tragická nehoda stala, není žádné zabezpečovací zařízení, které by bránilo nebo upozornilo strojvůdce, že na trať nemá vjet. Vše tak závisí jen na komunikaci s dispečerem. Podle svědků si strojvedoucí asi chybu uvědomil, protože po srážce seděl s hlavou v dlaních a vzlykal: co jsem to udělal.

Kabiny obou vlaků byly zcela zničené. Předběžnou škodu vyčíslila drážní inspekce podle Kučery na 20 milionů korun.

Foto: ČTK / Slavomír Kubeš

"Na jednom z vlaků se zasekl rychloměr na rychlosti 47 kilometrů v hodině. Vzhledem k tomu, že je na trati rychlost 50 km/h, dá se předpokládat, že ta srážka byla do 100 km/h. To je poměrně velká rychlost, při které se vlaky srazily. Stanoviště jednoho z vlaků je zdemolované, dokonce Regionova, ten vlak, který jel od Karlových Varů, byl po té srážce posunutý o 12 metrů směrem zpátky do trati, z toho vyplývá, jak velký náraz to byl."

Srážka v horském terénu, hasiči a záchranáři museli všechno přinést ručně

Soupravy se srazily necelý kilometr od nádraží. První ze spojů jel z Johanngeorgenstadtu do Karlových Varů, druhý se pohyboval v opačném směru. Jak dodala nezávislá starostka Perninku Jitka Tůmová, nehoda se stala v horském nepřístupném terénu.

Pro zraněné do Perninku přijely sanitky a přiletěly vrtulníky,  foto: Zdeněk Trnka,  archiv ČRo
Foto: archiv HZS Karlovarského kraje

"Z obou stran tratě je lesní porost vysokých smrků, trať se klikatí. Z jedné strany jsou strmé svahy, na druhé straně zase příkré stráně směrem nahoru na Perninský vrch. Záchranáři a hasiči se na místo museli dostat po kolejích. Museli všechno donést ručně, nebylo tam možné zasahovat technikou, která by zásah usnadnila."

Sražené vlaky už Správa železnic v noci odstranila z trati, a ta je znovu v provozu. Starostka Tůmová ocenila, jak se záchranou pomáhali dobrovolní hasiči i lidé z Perninku.

"Neváhali a přišli pomoci. Někdo jezdil čtyřkolkou a vozil lidi bez zranění nebo lehce zraněné směrem k nádraží, kde bylo vytvořeno zázemí, kde záchranáři ošetřovali zraněné. Přijely tam sanity, přiletěly vrtulníky. Ty odlétaly do nemocnic Plzeň, Ústí a Chemnitz."

Foto: Zdeněk Trnka,  archiv ČRo

Vážně zranění jsou ve stabilizovaném stavu. Zranění převezení do karlovarské nemocnice byli po ošetření propuštěni do domácí péče.

Srážky vlaků většinou končily bez obětí

Za posledních deset let došlo k devíti srážkám vlaků. Většinou se obešly bez obětí na životech, pouze v roce 2011 ve Vodňanech na Strakonicku zemřela při srážce jedna cestující a dvacet utrpělo zranění.

Lidé na železnici však umírají i na přejezdech, při pokusech o sebevraždu nebo nešťastnou náhodou. Loni v Česku na drahách zemřelo 247 lidí, meziročně o osm procent více.

10
50.358522080000
12.779459940000
default
50.358522080000
12.779459940000