Jeden mrtvý, 35 zraněných po srážce vlaku u Českého Brodu. Počet incidentů na tratích roste

Vlakové neštěstí u Českého Brodu, foto: archiv Správy železnic

Jeden mrtvý strojvůdce, 35 zraněných cestujících. Taková je bilance nehody u Českého Brodu, při níž vlak narazil do stojícího poštovního expresu.

Foto: archiv HZS Středočeského kraje

Stalo se to na maximálně zabezpečené trati. Další vážná železniční nehoda se stala zhruba před týdnem u Perninku, dva mrtví, 24 zraněných. Počet incidentů na tratích roste.

Za noční srážkou vlaků v Českém Brodě byla nejspíš příliš vysoká rychlost osobního vlaku. V rozhovoru pro Novinky.cz to připustil generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Strojvedoucí, který projel návěstidla přikazující stůj, měl podle něj zastavit a poté mohl pokračovat dál. Měl jet ale tak, aby byl schopný zastavit před stojícím drážním vozidlem nebo jinou překážkou. V soupravách v době nehody cestovalo kolem stovky cestujících.

Ministr Havlíček: šlo o velmi dobře zabezpečenou trať

Karel Havlíček, foto: ČTK / Michal Kamaryt

Na místo v noci přijel ministr dopravy Karel Havlíček (ANO).

"Faktem je, a všechno k tomu spěje, že došlo k selhání lidského faktoru. S největší pravděpodobností strojvůdce projel návěstidlem na červenou, i když se jedná o velmi dobře zabezpečenou trať tzv. liniové vlakové zabezpečení, které udržuje strojvedoucího v tzv. bdělosti. On musí řádově po deseti až dvaceti sekundách mačkat tzv. tlačítko bdělosti. Pokud projede na červenou, tak se ozve signál a následně ten vlak zastaví. Nicméně může se rozjet. Je tam celá řada dohadů, proč k tomu došlo, proč se zřejmě ještě rozjel. Ale vzhledem k tomu, že bohužel strojvedoucí tu nehodu nepřežil, tak se bude nyní vyšetřovat."

Foto: archiv HZS Středočeského kraje

Nehoda se stala na jednom z nejvytíženějších železničních úseků v republice. V listopadu by měl být vybaven Evropským kontrolním systémem. Ten vyhodnotí, že strojvedoucí jede příliš rychle a nebyl by schopen zastavit před další červenou, a tak začne automaticky brzdit.

Napovědět může záznamová skříňka

Jak dodal ministr Havlíček, strojvůdce byl zkušený, jezdil deset let, byl po dovolené. Mohlo u něj dojít i ke zdravotnímu problému. Napovědět, co se stalo, by mohla i záznamová zařízení.

Foto: Radek Duchoň, archiv ČRo

"Existuje jakási skříňka, není to jako v letadlech, ale je to indikátor toho, co mohlo nastat. Počítač vpředu a vzadu. Vepředu ta lokomotiva byla značně zničena, ale vzadu by mohla být určitá uložená informace, bude se to zjišťovat," dodal ministr.

Havarované vozy jsou již odtržené a na jednu kolej se ráno vrátily pomalou rychlostí vlaky. Zranění cestující jsou ve stabilizovaném stavu.

Počet nehod na českých železnicích roste už od roku 2015. Loni přibylo meziročně 57 incidentů. Jednou z příčin růstu může být podle expertů i zvyšující se hustota provozu. České dráhy loni na jaře po sérii nehod provedly několik mimořádných kontrol ve vlacích. Zástupci strojvůdců naopak kritizovali dopravce, že jich je málo a jsou přetěžováni.

Dráhy by na narovnání podmínek strojvůdců potřebovaly miliardu

Ondřej Polanský, foto: archiv České pirátské strany, Flickr, CC BY-SA 2.0

Ministr Havlíček chce posílit investice do bezpečnosti. Uvedl, že nejde o systémová pochybení, ale selhání jednotlivců. Plánuje řešit i personální otázky, zejména navýšením počtu zaměstnanců na železnici.

Na napjatou personální situaci a zpoždění instalace automatického zabezpečovacího systému upozorňuje místopředseda sněmovního dopravního podvýboru Ondřej Polanský (Piráti). Čeští strojvedoucí jsou podle něj časově mnohem více zatíženi, než je tomu zvykem v ostatních evropských zemích.

Náprava je ale obtížná, neboť narovnání podmínek, by České dráhy a jejich dceřiné společnosti stálo zhruba miliardu korun na mzdových nákladech navíc, dodal Polanský.

Strojvedoucí budou moci přijít o licenci

Strojvedoucí, kteří opakovaně nerespektují návěstidla a další bezpečnostní pravidla, zřejmě budou moci přicházet o licenci. Počítá s tím návrh Drážního úřadu.

Dalším opatřením je pak systém monitoringu licence strojvedoucího, kterým se bude ověřovat dodržování maximální doby řízení a odpočinku. Oba návrhy jsou nyní v legislativním procesu. V ČR je kolem 9500 strojvedoucích.