Dvořákova Rusalka je ve světě nejhranější českou operou
Před 120 lety (31. března 1901) se uskutečnila světová premiéra nejoblíbenější české opery, kterou je Rusalka Antonína Dvořáka. Romantická opera na pohádkové motivy se stala trvalou součástí repertoáru světových hudebních divadel. Je to jedno z vrcholných Dvořákových děl společně se symfonií č. 9 „Z Nového světa“, Slovanskými tanci a koncertem pro violoncello h moll.
Při pohledu z ciziny se zdá, že Dvořák je skladatelem pouze jedné opery. Ve skutečnosti Dvořák napsal oper 11, česká divadla kromě Rusalky běžně uvádějí i Jakobína a Čerta a Káču. Popularity ve světě však dosáhla pouze Rusalka. Po údajů Operabaze jde o 32. nejčastěji hranou operu vůbec. Když si uvědomíme, že jenom největší operní „hitmakeři“ Verdi, Puccini a Mozart napsali několik desítek oper, není to vůbec špatný výsledek. Určitým paradoxem je, že nejhranější česká opera ve světě není nejuváděnější českou operou v samotném Česku. Češi Dvořákovu Rusalku milují, nicméně Smetanovu Prodanou nevěstu mají ještě raději.
Rusalka je hudba romantická, lyrická a emocionální. Je to pohádkový příběh o lásce se špatným koncem. Lesní víla Rusalka se zamiluje do prince. Za svou proměnu v člověka zaplatí vysokou cenu, ztratí hlas. Láska s princem však netrvá dlouho, princ se rychle zamiluje do jiné ženy. Pohádková vodní moc slibuje princi pomstu. Když se chce princ k Rusalce vrátit, je již pozdě. Princ umírá.
Současní operní režiséři často nepřistupují v Rusalce jako k pohádce, ale jako k dramatu s erotickým podtextem o nešťastné lásce. Rusalka už byla na scéně zobrazena například jako prostitutka, která netančí v lese, ale hledá klienty na dálničním odpočívadle. Naposledy byla Rusalka inscenována na podzim 2020 v Madridu, zde byl příběh přesazen do divadelního prostředí a z Rusalky se stala zraněná baletka. Konzervativní české publikum, které je zvyklé brát na Rusalku děti, zřejmě není na podobné experimenty připraveno. Česká divadla se zatím drží inscenační tradice a Rusalka zůstává na jevištích romantickou vodní vílou.
Nejhranější a nejnahrávanější česká opera logicky obsahuje i nejznámější českou árii. Je to árie Rusalky Měsíčku na nebi hlubokém z prvního dějství. Víla prosí Měsíc, který všechno vidí, aby řekl princi, že ho Rusalka miluje a čeká na něj. Lyrickou árii zařazují do svých koncertních programů přední světové sopranistky od Anny Netrebko po Renee Fleming.