"Generál nebe" slaví 95. narozeniny

František Peřina, foto: ČTK

Generál František Peřina slaví 95. narozeniny. Od prezidenta republiky obdržel zlatou prezidentskou plaketu, ministr obrany mu věnoval čestný kord a náčelník generálního štábu model stíhačky Spitfire, s níž Peřina bojoval za druhé světové války. Osudy "generála nebe" ve svém příspěvku shrnuje Martina Lustigová.

František Peřina, foto: ČTK
František Peřina je legendou československého letectva. Jako letecký akrobat a střelec byl známý už před druhou světovou válkou. A své schopnosti naplno uplatnil v boji proti nacismu. Z okupované vlasti utekl v roce 1939, den po své svatbě. "Byl mezi vůbec prvními československými letci, kteří byli již v prosinci 1939 přiděleni k frontovým jednotkám na západní frontě. Zvláště se vyznamenal po zahájení německého Blitzkriegu, tj. po útoku na západní Evropu. Hned v prvních dnech v rychlém sledu sestřelil sedm nepřátelských letounů a stal se tak vlastně prvním československým leteckým esem, tedy letcem, který sestřelil pět a více nepřátelských letounů. Dohromady jich sestřelil patnáct,"říká vojenský historik Jiří Rajlich.

František Peřina se vyznamenal už na francouzské frontě. V červnu 1940 se z boje vrátil velmi vážně zraněn. Po pádu Paříže utekl z vojenské nemocnice, aby se nedostal do německého zajetí. Z jižní Francie nejdříve odjel do severní Afriky, pak do Velké Británie. Tam se stal příslušníkem 312. československé stíhací peruti. V roce 1942 odešel na povinný odpočinek a jako vynikající střelec byl pověřen výcvikem střeleckého umění. "Těch šest roků války pro mě bylo šest nejlepších let mého života, protože v té válce jsme měli motiv bojovat," vzpomíná po letech generál.

Prezident Václav Klaus (vpravo) přijal generálporučíka Františka Peřinu a předal mu Čestnou plaketu prezidenta republiky, foto: ČTK
Po válce se vrátil do vlasti, ale po roce 1948 se ocitl na černé listině a byl propuštěn z armády. "Svému velmi pravděpodobnému zatčení tehdejšími bezpečnostními orgány unikl včasným odchodem do exilu. V jeho případě jak jinak, než letadlem. V roce 1949 spolu s manželkou Annou a jedním aeroklubovým pilotem ulétl na malém sportovním letounu do Pasova v americké zóně," líčí Jiří Rajlich. Pak nějakou dobu působil u Britského královského letectva, později odešel do Spojených států, kde pracoval v leteckém průmyslu. "Je zajímavé, že se podílel na vývoji a výrobě leteckých součástí pro americký kosmický program Gemini a také pro tehdy začínající obří dopravní letouny Boeing 747, které známe pod jménem Jumbo Jet." Domů se s manželkou vrátili v roce 1993.

Jaké má generál Peřina místo mezi ostatními veterány z druhé světové války? "On je skutečně živoucí legendou. Je vlastně nejúspěšnějším žijícím československým stíhačem. Navíc je velkou celebritou i ve světovém měřítku. Je členem celé řady leteckých společností, spolků spojeneckých leteckých es. Udržuje kontakty nejenom se svými spojeneckými kamarády, ale dokonce i se svými dávnými protivníky. Před více než dvanácti lety navázal kontakt s generálporučíkem Güntherem Rahlem, což je nejúspěšnější německý žijící pilot, mimochodem jeden z jeho protivníků z francouzské fronty." A co si může ze života generála Peřiny vzít za své dnešní generace? "Myslím si, že to, že se nikdy nevzdával a vždycky hledal cestu k nějakému rozumnému a čestnému východisku. To, myslím, je ta maxima, kterou by určitě mohl předávat následujícím generacím," uzavírá vojenský historik Jiří Rajlich.