Havlovo Odcházení zakotvilo v Arše

Nová divadelní hra Václava Havla Odcházení se nakonec nebude hrát ani v Národním divadle ani v Divadle na Vinohradech. Poté co Národní divadlo nechtělo přistoupit na autorovy personální požadavky, Vinohradské od projektu odstoupilo z ekonomických důvodů. Režisér David Radok nakonec hru s Janem Třískou v hlavní roli nastuduje v květnu v pražském progresivním divadle Archa.

Podle ředitele Archy Ondřeje Hraba se skrývají možné komplikace jen za opožděnými granty Hlavního města. Ty by však měl eliminovat speciální výbor založený k tomuto účelu. Více se dozvíte přímo od Ondřeje Hraba, otázky mu kladl Vilém Faltýnek.

"Z mého hlediska tomu nebrání vůbec nic, my jsme s panem Havlem a panem Radokem dohodnuti. Samozřejmě, divadlo je vždycky složeno ze spousty elementů, které jsou velice křehké. A závisí samozřejmě také na financích a na tom, jestli divadlo Archa v příštím roce bude moct fungovat tak, jak funguje teď. Zatím to vypadá, že přesto, že máme velké potíže s grantem Hlavního města Prahy, protože granty byly vyhlášeny teprve nedávno, a my nevidíme bližší termín než únor 2008, kdy se dozvíme, jak budeme příští 4 roky financováni. Přesto si myslím, že můžeme být velicí optimisté a že premiéra Odcházení bude v květnu v divadle Archa."

Jak můžete tento projekt přijímat s takovou jistotou, když neznáte základní ekonomické podmínky?

"Protože jsme pro to udělali spoustu věcí a jedna z nich je, že jsme minulý týden založili výbor, který se bude starat o financování tohoto projektu. V čele toho výboru je pan Bessel Kok, bývalý ředitel Českého Telecomu a jeden z mála mecenášů kultury, kteří u nás jsou."

Zatím se tedy mluvilo o Národním divadle a Divadle na Vinohradech. Obě jsou to významné scény repertoárového typu. Teď hra přechází k vám. Vy jste divadlo založené na úplně jiném principu. Jak se bude Odcházení uvádět u vás?

"Už minulý týden pan prezident Havel říkal, že ta hra si vlastně hledala své místo. Že to není jen tím, že by to bylo příliš drahé, to myslím není ten pravý argument. Ta hra sama vyžaduje určitý princip práce a přípravy, které v repertoárovém divadle nejsou možné."

Budete muset ještě dovybavit divadlo, abyste splnili režisérovy nároky?

"Já myslím, že ta náročnost, o které se mluví u režiséra Radoka, nevychází z toho, že by vyžadoval nějaká supersvětla, nějakou superscénografii, naopak naše diskuse se vedou kolem prostoru, kolem možností, vše vychází spíš z toho, co nabízí náš prostor."

Uvažovali jste už o tom, kolik představení se v příštím roce odehraje?

"My budeme hrát sériově, první série se odehraje v květnu a na začátku června a druhá série v září a možná ještě v listopadu. Série se budou pohybovat kolem desíti až patnácti představení."