Haydnovy hudební slavnosti připomenou 200 let od skladatelova úmrtí
Haydnovy hudební slavnosti připomenou 200 let od skladatelova úmrtí. Návštěvníky koncertů zavedou do méně známých a mnohdy i veřejnosti nepřístupných kaplí, kostelů či zámků jižního Plzeňska.
Festival se mimo jiné vrátí do zámecké kaple nyní soukromého zámku v Dolní Lukavici, kde Joseph Haydn v polovině 18. století působil. Není totiž mnoho zemí, kde Haydn pobýval. Kromě dnešního Rakouska a Maďarska to byly jen Čechy a Anglie. A proč jsou Haydnovy hudební slavnosti spojeny právě s jižním Plzeňskem, to je otázka pro ředitele festivalu Milana Fialu.
"Haydn má vztah hlavně k Dolní Lukavici, která leží na jižním Plzeňsku. Právě zde na zámku u hrabat z Morzinu prodělal svůj křest ohněm. Tady měl svoje první profesionální angažmá v letech 1758 - 1761. Jižní Plzeňsko je širší okolí Dolní Lukavice - ta je centrem Haydnových hudebních slavností. 14 koncertů se také odehrává v městečkách okolo. Hraje se například v Přešticích, v Chotěšově, v Dobřanech, v Příchovicích, v Nebílovech a tak dále."
Hraje se přímo v místnostech, ve kterých Haydn hrával?"Ano, hraje se třeba v zámecké kapli v Dolní Lukavici a také ve zdejším kostele. To jsou skutečně místa prokazatelně spojená s Haydnovým pobytem a jeho hudbou."
Jaké jsou nástroje, budou autentické?
"Festival je výjimečný právě svojí historicky poučenou interpretací. Hráči, soubory používají buď skutečně originální dobové nástroje, klasicistní, barokní a používají ocelové struny. Nebo se hraje na mistrovské repliky těchto nástrojů, v tom je právě festival jiný než ostatní,"
Podle dramaturgyně festivalu Michaely Freemanové nejsou Haydnovy hudební slavnosti komerčním festivalem a tak nemohou umělci očekávat horentní honoráře. Vystupují tu především ze zájmu o věc. Přesto má festival štěstí na interprety, kteří pracují i na jeho přípravě. Neváhají zajít do archivu, knihovny nebo muzea, a hledat tam zajímavé skladby, které dlouhá léta nikdo neslyšel. Na festivalu vystupují i světové hvězdy. Letos to bude anglická barokní houslistka Catherine Mackintosh. Na festivalu se daří dávat dohromady hudebníky, kteří se dříve neznali a vznikly tak například písňové recitály s doprovodem romantické kytary, nebo koncerty, kde je možné poslouchat takzvané společenské písně - čtverozpěvy, kterým se skoro nikdo nevěnuje.