Heineken zahajuje útok na český pivní trh
Jedna z největších pivovarnických skupin na světě nizozemský Heineken může koupit Královský pivovar Krušovice. Koupi v úterý schválil antimonopolní úřad. Podle šéfa úřadu Martina Peciny nebude mít koupě negativní vliv na konkurenční prostředí. Pokračuje Zdeněk Vališ.
"Tato skupina bude mít asi osm procent trhu. Největší hráč u nás plzeňský Prazdroj má přitom téměř 50 procent a druhý hráč pivovary Staropramen má 15 procent. Koncentrace je tedy vysoká. Z toho odvozuji, že prakticky žádný velký dopad na trh to mít nebude."
Antimonopolní úřad konstatoval, že situace na českém trhu s pivem je charakteristická přítomností několika společností s velkou hospodářskou silou, která je umocněna začleněním těchto společností do celosvětově působících podnikatelských uskupení. Skupina Heinekenu tedy bude mít na trhu i přes posílení řadu konkurentů. Podobné obavy ostatně zazněly už koncem devadesátých let, kdy Prazdroj přebíral pivovary skupiny Radegast. I když mají pivovary Prazdroje téměř padesátiprocentní podíl na trhu, antimonopolní úřad si nemyslí, že by konkurenční prostředí bylo narušeno. Nicméně Jan Veselý přiznává, že určité ovlivňování trhu ze strany skupiny Prazdroje tady je.
"Obecně se dá říci, že například v cenové politice dochází jednoznačně k situaci, že všichni čekají, co udělá největší hráč. Rádi by třeba zdražili, protože u nás ceny piva nejsou závratně vysoké a marže jsou relativně nízké. Všichni tedy pokukují, co udělá největší hráč, protože na jeho rozhodnutí bezprostředně závisí."
Konkurence z fúze Heinekenu s Krušovicemi přesto moc velkou radost nemá. Jak řekl Radiu Praha člen prezidia Českého svazu malých nezávislých pivovarů Ivan Chramosil, nejen Prazdroj ovlivňuje cenovou politiku."Problém je v tom, že nadnárodní společnosti vůbec mohou pružně hýbat s cenami. A pak to dělá velké problémy malým pivovarům."
Pozice Prazdroje je sice na českém trhu neotřesitelná, není ale tajemstvím, že dravý Heineken se zajímá i o další české pivovary. Například majitelé severočeské skupiny Drinks Union se údajně jednání o prodeji nebrání. Už tím by se Heineken dostal v Česku na druhé místo. Malé a střední pivovary vidí velké nebezpečí především v bitvě o hospody a obchodní řetězce, kde bude pro Heineken mluvit především kapitálová síla, stejně jako v případě Prazdroje nebo Staropramenu. Už tak ostrá konkurence ještě zesílí. Čelit tomu půjde jedině skutečně kvalitním pivem. V tom vidí naději i Ivan Chramosil, jinak téměž sládek pivovaru U Fleků.
"Myslím, že lidé v Česku dostávají rozum a začínají si vybírat kvalitnější a lepší piva od malých nezávislých pivovarů."