Výroba piva v Česku loni dramaticky klesla

České pivovarnictví má za sebou nejhorší rok od listopadu 1989. Výroba piva za poslední dva roky poklesla o téměř dvacet procent. Příčiny tohoto propadu rozebírá výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven a náš zástupce v mezinárodních pivovarnických asociacích Jan Veselý. Ekonomickou rubriku připravila Milena Štráfeldová:

Jan Veselý
"Rok 2010 byl pro české pivovary nejhorší od revoluce, od roku 1989. V předchozím roce, v r. 2009, poklesla výroba piva o zhruba 6,5 procenta a v loňském roce poklesla o dalších 12 procent. Takže nic tak špatného jsme skutečně ještě v moderní historii nezažili,"

řekl Jan Veselý Radiu Praha. A vysvětlil také hlavní důvody:

"Poklesl jednak export do zemí, kam vyvážíme. Většina z nich s výjimkou Ruska, Velké Británie a Spojených států jsou země Evropské unie a tam taky byla krize, takže tam poklesla spotřeba. A v Česku vypadl velký počet turistů, kteří sem jezdili od r. 1990 a v roce 2009 a 2010 zmizeli. Jejich spotřeba piva, kterou tu v Česku dělali a která byla součástí tuzemské spotřeby piva, zmizela. Ta nám chybí. A dále potom zřejmě došlo i k dalšímu poklesu spotřeby Čechů v Česku, a to v důsledku dvou vlivů. První byl v r. 2009 vliv ekonomické krize a v roce 2010 navíc k tomu od 1. ledna přišlo dramatické zvýšení spotřební daně o jednu třetinu, které se promítlo v tom, že každá jednotlivá láhev piva se zhruba o korunu zdražila. To znamenalo smrtelnou ránu našemu odbytu."

Pivovarníci podle Jana Veselého marně přesvědčovali ministerstvo financí, aby spotřební daň na pivo nerostla:

"Upozorňovali jsme ministerstvo financí, že ten přínos daně nebude zdaleka takový, jak se očekával, že to ublíží průmyslu a že to v konečném důsledku povede k poklesu výběru daně, resp. že to bude nepříznivé pro státní rozpočet. Neuspěli jsme s tím. V důsledku se ukázalo že to tak je. Podle studií světové renomované společnosti PricewaterhouseCoopers se nejenom snížil výnos spotřební daně proti tomu, co se čekalo. On samozřejmě poněkud vzrostl, ale ne tak vysoko, jak státní rozpočet očekával. Když se k tomu ale připočítá nezaměstnanost, kterou to vyvolalo, placení podpor v nezaměstnanosti ze státního rozpočtu, placení sociálního a zdravotního pojištění za nezaměstnané ze státního rozpočtu, výpadek daně z příjmu právnických osob a daně z příjmu těch, kteří ztratili práci, když se toto všechno sečte dohromady, tak ta studie zjistila, že dopad do státního rozpočtu je prakticky nulový. To znamená, že na tom státní rozpočet vůbec nic nevydělal."

Do poklesu produkce v českých pivovarech se promítl i dovoz levného piva ze zahraničí a jeho prodej v síti supermarketů:

"Maloobchodní řetězce, které ovládají trh, se ve snaze získat zákazníka snaží nabízet co nejlevnější pivo. To už nechtějí naše pivovary vyrábět, protože to prakticky pivo není, jen cosi podobného pivu. V podstatě dochází k podvodu na spotřebiteli. To pivo je často označováno jako lager, což u nás znamená ležák, to je pivo jedenáctka a dvanáctka podle extraktu původní mladiny, podle stupňovitosti. Zatímco piva, která se dovážejí z Polska, jsou nějaké sedmičky nebo osmičky. Jsou to prostě nápoje podobné pivu, rozhodně to nikoho nezabije, nicméně také si na tom nijak nepochutná. My ale v tom nemůžeme těm dovozcům bránit."

Jak zdůrazňuje Jan Veselý, brání tomu pravidla Evropské unie:

"Není možno klást překážky dovozu zboží z jedné země Evropské unie do druhé. To by znamenalo konec společného trhu."

Levné pivo v supermarketech podle Jana Veselého kupují především zákazníci ze sociálně slabších vrstev:

"Je určitá skupina, která má, jak se u nás v Česku říká, hluboko do kapsy. To znamená, že se potýkají s každodenními finančními problémy. A ti samozřejmě kupují pivo výhradě podle ceny. Nejsou v situaci, že by si vybírali, na kvalitě jim záleží až v druhé řadě. My se ty zákazníky snažíme upozornit: vážení, samozřejmě máte právo rozhodnout, dovolte ale, abychom vás upozornili, že to, co pijete, není pivo, ale jakási pivní náhražka."

Pivovarníci ale věří, že s růstem ekonomiky poroste i zájem zákazníků o kvalitnější, a tedy i dražší druhy piva:

"Domníváme se, že jak se bude životní úroveň zase zvyšovat, jak poklesne nezaměstnanost a jak bude krize odeznívat, tak se tato situace zlepší, a lidé se zcela logicky vrátí k dobrému pivu. Protože český pivař je zkušený, rozumí pivu a pozná, že tohle pivo není kvalitní. Na přechodnou dobu mu ale nic jiného nezbývá."

Pivovarníci se snaží už nyní nabízet zákazníkům i nové nebo neobvyklé druhy piva a speciály s různými příchutěmi.

"To nejsou žádné naprosté novinky, taková piva se v českých zemích historicky vyráběla vždycky. Dnes jsou řekněme módnější, lidé rádi zkoušejí novinky, rádi zkoušejí nové chutě a nové zážitky. Takže se v této souvislosti dá říct, že trh se speciálními pivy roste."

Pivovary zatím vycházejí zákazníkům vstříc i tím, že zatím drží ceny a nezdražují, i když to znamená snížení jejich výnosů.