České pivo má za sebou úspěšné léto

Covid znatelně zasáhl také českou pivovarnickou scénu. Ztráty se pivovarům zřejmě už dohnat nepodaří, dobrou zprávou ale je, že podle aktuálních čísel Českého svazu pivovarů a sladoven přineslo léto mírné oživení domácího pivovarnictví.

Ztráty hlásily pivovary letos hlavně v prvním čtvrtletí, potom se začala situace stabilizovat. Prázdniny pak přinesly oživení. Hlavně srpen byl pro pivovary výborným měsícem. Meziročně se v něm výstav zvýšil o 1,7 procenta. Tahounem byla především piva v obchodech.

„Jednoznačným skokanem v prodeji v obchodech je plechovka. Tam je meziroční index dokonce o 20 procent vyšší. To znamená, že na pulty se dostalo oproti loňsku o 2 tisíc hektolitrů více,“ přiblížila Českému rozhlasu výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová.

Právě plechovky jsou po lahvích a sudech třetím nejoblíbenějším obalem na pivo. Jejich podíl na celkovém výstavu piva v Česku tvoří 15 procent.

Nadále pak podle svazu rostly prodeje ležáků. Jejich podíl na celkovém výstavu činí nyní už 55 procent. Zvýšila se ale také výroba výčepních piv o tři procenta. O raritní index se postarala svrchně kvašená piva se stupňovitostí 11 až 12 legislativně označená jako ‚Plná piva‘. Přestože se prozatím jedná o minimální objemy, jejich množství se meziročně téměř ztrojnásobilo.

Čepovaného se prodalo méně

Martina Ferencová | Foto: Eva Dvořáková,  Český rozhlas

Méně se ale dařilo pivům v hospodách a restauracích. I když se tam zákazníci pomalu vracejí, za prvních devět měsíců roku se stále nedostaly na prodej jako před pandemií. Lidé tam zlatavého moku stále vypijí ve srovnání s loňskem o necelé jedno procento méně.

„Pokles o 0,9 procenta s ohledem na platná omezení provozu restaurací považuji za výborný výsledek. My jsme vděční za každého zákazníka, který přijde na čepované pivo. Chválím i pivovary, které uměly rychle zareagovat na poptávku sudů s menším objemem. Minisoudků se oproti loňsku naplnilo o 37 procent více,“ uvedla Martina Ferencová.

Nejmíň zákazníků mají podle ní podniky v turisticky oblíbených městech, například v Praze nebo třeba Českém Krumlově.

„Tam kde byli orientováni na zahraniční klientelu, mají stále problémy s naplněním kapacit. Naopak místa, kam se Češi teď rádi vracejí, Krkonoše a hory obecně, bylo lidí, kteří chodí do hospod, dost,“  vysvětlila výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven.

Přes komplikovanou situaci české pivo jako takové v roce 2021 na mezinárodní scéně bodovalo. V prestižním žebříčku popularity a dobré pověsti, který pravidelně sestavuje organizace Brewers of Europe, se mu letos podařilo znovu posílit svoji reputaci a poprvé v historii se posunulo do nejvyšší kategorie s ohodnocením Excelentní.