Jan Svěrák se vrací s dobrodružným filmem o plyšákovi Kukym
Oskarový režisér Jan Svěrák se vrací na filmová plátna. Jak už se stalo v poslední době jeho zvykem, každé tři roky přichází s novým filmem, a ten čas se nyní naplnil a do kin vstupuje jeho dobrodružný film pro celou rodinu Kuky se vrací. Jak říká kolega Vilém Faltýnek, film je to velmi neobvyklý co do technologie vzniku...
Hlavním hrdinou dobrodružného filmu je chlapec, který trpí astmatem a musí se proto rozloučit se starou plyšovou hračkou. Ve své fantazii, která vyvrcholí horečnatými sny, se snaží se ztrátou vyrovnat a spřádá si příběh o tom jak se Kuky snaží dobrodružným způsobem vrátit ze skládky lesem domů. Je to také film o smrti a o lásce. Scénář napsal podle vlastního námětu Jan Svěrák, do role chlapce a Kukyho obsadil svého syna Ondřeje a kapitána Hergota mluví Zdeněk Svěrák. Ve filmu hrají kromě loutek z přírodních materiálů také lesní veverky, ježek, mravenci, a nejrůznější hmyz.
"Ten film není animovaný, protože animovaný film se dělá technologií okénko po okénku a pak když se to pustí, tak se to hýbe. Tohle je natáčené naopak zpomaleně, kamera běží dvakrát rychleji, a loutky se hýbou v živé přírodě opravdovými loutkoherci. A počítač je pak využitý pouze na to, aby se odmazali ti herci, případně drátky nebo silony, které loutky vodily. Je to nový způsob, který nám umožňuje moderní technika."
Jak dlouho jste se zabýval myšlenkou natočit takový film? Ta technologie je velmi neobvyklá.
"Já jsem dlouho chtěl natočit film z přírody a nevěděl jsem o čem. Tahle myšlenka, že to bude loutkový film, je stará asi tři roky a z toho dva roky jsme vymýšleli, jak by se to mohlo udělat. Protože tu technologii před námi nikdo neprověřil, tak jsme si ji museli sami osahat."
V čem byly největší problémy? To natáčení v exteriéru?
"Největší problémy natáčení v exteriéru jsou jednak světlo, protože v lese se světlo pohybuje, a tak, kde si to připravíte, tam za chvilku není. A potom to, že se natáčí mikrosvět, ten je hodně křehký. My z velkého filmu jsme zvyklí, že se tamhle přesadí drny, tady se zasadí strom, tohle se natře, ale v mikrosvětě je každý zásah člověka vidět. Tam když šlápnete nebo ohnete kytičku, tak už to není ono. Pokud se to snažíte postavit znovu, už to nevypadá organicky."
V titulcích se píše, že vás k filmu inspiroval František Skála. Jaký byl jeho podíl?
"Ano, to byl Franta Skála a jeho loutkový komiks, který nafotil v lese. To byla jedna z inspirací, a taky jeho auta. On Franta Skála dal k tomu filmu některé rady, ale pak se ho účastnit nechtěl."
Ve filmu Kuky se vrací se potkávají ne už dvě, jak jsme zvyklí z vašich předchozích prací, ale dokonce tři generace rodiny Svěrákových....
"To původně nebylo plánováno, že by tam hrál táta ani můj syn. Ale když jsem hledal chlapečka, tak... znáte to, nejradši máte svoje vlastní geny, tak jsem přesvědčil syna, jestli by mi to nezahrál. Jemu se nejdřív nechtělo, ale pak když se to natáčení protahovalo, tak vyrostl a říkal, že aspoň budeme spolu. On tam hrál vlastně jen deset natáčecích dní a pak to pár dní namlouval. A táta se tam taky dostal vlastně náhodou. Původně jsem chtěl, aby kapitán Hergot byl ostřejší, aby to byl trochu kovboj, a táta je přece jenom hodný pan učitel. Takže jsem ho nutil, aby byl na Kukyho tvrdší, sprostější..."