Konkurence zrychlí vlaky

Foto: Highjet.com
0:00
/
0:00

České dráhy se možná v dohledné době dočkají silné konkurence. Současná štika mezi autobusovými dopravci v Česku, podnikatel Radim Jančura, se totiž chystá vstoupit i mezi ohnivé oře na železnici.

Společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury chce provozovat rychlíky na 15 železničních linkách. Na tyto dálkové spoje hodlá nasadit nové elektrické a dieselové vlaky Siemens Desiro za více než 10 miliard korun. V pondělí RegioJet předala nabídku ministerstvu dopravy, které rychlíky na české železnici platí a dosud si je objednává pouze u Českých drah. Podle Radima Jančury teď záleží na ministerstvu dopravy, které nabídce dá přednost:

"Ministerstvo na to nějakým způsobem reflektovat musí. Tato nabídka nemá žádná negativa. My zaměstnáme stejný počet lidí, ne-li víc, my ušetříme peníze daňových poplatníků, my dokonce ušetříme cestujícím na jízdném, a my budeme investovat do nových vozidel. Takže tam není žádné ale."

Ministerstvo dopravy bude podle svého mluvčího Karla Hanzelky posuzovat nabídky obou společností - RegioJet i Českých drah:

"Ministerstvo dopravy se tím nepochybně bude zabývat. Nechtějte po mně, prosím, vyjádření od stolu. Je to záležitost, kterou musí prozkoumat právníci, příslušný odbor na ministerstvu, takže my se tím zabývat budeme a v dohledné době, předpokládám v nejbližších týdnech, sdělíme své stanovisko."

Společnost RegioJet by měla provozovat od roku 2011 polovinu vlakových spojů kategorie rychlík. Pro České dráhy by to byla vskutku velká konkurence, už jen kvůli nabídce poskytovaných služeb pro cestující. Podle obchodního ředitele RegioJet Jiřího Schmidta by to bylo výhodné jak pro cestující, tak pro stát:

"Využíváme moderních vozidel s daleko vyšší kvalitou než v současné době je provozováno, s daleko větší nabídkou škály služeb pro cestující během cesty. A zároveň za provozování těchto vozidel požadujeme nižší úhradu prokazatelné ztráty zhruba o 10 až 30 procent, což je pro státní rozpočet roční úspora zhruba 700 milionů korun."

Podle Jiřího Schmidta budou jezdit například z Brna do Prahy, z Prahy do Českých Budějovic či z Liberce do Ústí nad Labem. RegioJet, jejímž stoprocentním vlastníkem je dopravní firma Student Agency, postavila kalkulaci na jízdném, které by mělo být o zhruba 15 procent nižší než nyní u Českých drah. Slevy by cestující mohli využívat v předprodeji. Vedení RegioJetu vypočítalo, že jízdní doba by se díky novým soupravám zkrátila až o 20 procent, protože moderní vlaky budou moci naplno využít železniční rychlostní koridory. Provozní rychlost jednotek Siemens je 160 kilometrů v hodině, zatímco staré vozy jezdí nejvyšší rychlostí 120 kilometrů v hodině.

Nabídka RegioJetu na rychlíkové linky nechala vedení Českých drah klidným. "Prohlášení Student Agency je jen plné slov a skutek nikde. Tři roky se mluvilo o superluxusních vlacích mezi Prahou a Ostravou a nakonec Student Agency řekla, že nikdy nevyjedou," sdělil mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.