České dráhy mají konkurenci - RegioJet

RegioJet, foto: Archiv Student Agency

České dráhy mají konkurenci. Tento týden na trať Ostrava - Praha poprvé vyjel soukromý železniční dopravce RegioJet. Patří do skupiny Student Agency a výhledově chce na této trati obsluhovat šest vlakových souprav s 18 spoji denně. Českým drahám chce RegioJet konkurovat také poskytovanými službami, nabízí bezplatné bezdrátové připojení k internetu a zdarma denní tisk a nápoje.

RegioJet,  foto: Archiv Student Agency
České dráhy se podle svého mluvčího Petra Šťáhlavského rozhodně svých cestujících nevzdají bez boje. Jak podotýká, České dráhy mají mnohem obtížnější pozici, denně vypraví 7000 vlaků, a musí se věnovat zlepšování kvality v celé síti. Od září dráhy také rozšířily počet spojů se stevardkami a chystají pro trať akční nabídky. Jak uvedl bývalý ředitel Českých drah Emanuel Šíp, dráhy se pokusí obstát v konkurenci.

"Jistěže řadě tradičních pracovníků Českých drah vadí, že končí monopol, alespoň v této oblasti. Na druhé straně zase spousta z nich jsou fandové, kteří vidí konečně nové vlaky, nové vagony, mají co fotografovat, čím se svézt, aby to vyzkoušeli a koneckonců i vedení si asi dobře uvědomuje, že železnice je síťové odvětví, a že je velice vhodné v takové situaci i spolupracovat zejména proto, že finanční možnosti a investice pro České dráhy jsou velmi omezené."

Emanuel Šíp,  foto: Archiv E. Šípa
Soupravu RegioJet tvoří lokomotiva od plzeňské Škody a vagony koupené od rakouských státních drah. Natřené jsou v melounově žluté barvě. Kromě RegioJetu chce Českým drahám na frekventované trase Ostrava-Praha konkurovat i společnost Leo Express podnikatele Leoše Novotného. Má v plánu vyjet na trať v prosinci 2012. Co na to říká Emanuel Šíp? Nebude na drahách těsno?

"Vůbec ne, já se osobně domnívám, že právě v době, která přichází, kdy stát bude řešit úplně jiné problémy, jsou soukromí investoři jediní, kdo mohou na železnici přinést peníze. Železnice bylo doposud jediné odvětví, kde soukromí investoři nebyli vítaní. Čili vylepšovat se to bude, viděl jsem, že už se častěji roznáší pokrmy a pití po vagónech dálkové dopravy. Čili vidím v tom pokrok a já se domnívám, že tohle je přesně to, co České dráhy potřebují. Aby viděly, že to jde a aby se o to vedení víc staralo."

Jaroslav Skalický,  foto: Khalil Baalbaki,  Český rozhlas
Do vlaku RegioJet usedl i kolega z Radiožurnálu Jaroslav Skalický a jaké byly jeho první dojmy?

"Vlak je připraven k odjezdu",

ozývá se krátce před rozjezdem vlaku a stevardka usazuje cestující. Ozve se píšťalka a žlutý vlak RegioJetu se vydává na svou první cestu z Prahy do Havířova. Po prvních par minutách je čas zeptat se cestujících na první dojem:

"Jsem nadšená, moc se mi tu líbí, hlavně je tu čisto a jsou krásné vlaky."

RegioJet,  foto: Archiv Student Agency
Budete využívat i dalších výhod? Tady je třeba zásuvka na počítač.

"Ano, to budu určitě využívat. I tento spoj. Připadá mi to rozhodně luxusnější, na evropské úrovni."

A co další cestující? Jedete pár minut v RegioJetu, jak se vám líbí?

"Chci to vyzkoušet, jsem na to zvědavý. Lákala mě na tom i příznivá cena a poskytované služby. Uvidíme, co bude dál."

RegioJet,  foto: Archiv Student Agency
A první dojem?

"Čistota, krásné prostředí, hezké prostorné sedačky, připojení pro internet."

Kam až jedete?

"Jedeme do Ústí nad Orlicí. Sledovali jsme ten vývoj a jsme překvapeni víc, než jsme očekávali. Jsme nadšeni."



Foto: Archiv Student Agency
Mezitím přichází stevardka, která cestujícím oznamuje, že se o ně bude starat a nabízí nápoje. RegioJet už zastavuje v Pardubicích. Odtud se vracím do Prahy vlakem Českých drah. Jeden nápoj a noviny bych tady dostal zdarma v rámci ceny jízdenky, jen kdybych si připlatil do první třídy. V Pendolinu by bylo občerstvení i ve druhé třídě. V první by bylo dokonce bohatší než ve vlaku RegioJet. Wifi připojení budou ale České dráhy teprve zavádět. Pendolino urazí trasu mezi Prahou a Ostravou o půl hodiny rychleji než RegioJet. Základní jízdné je ale ve druhé třídě o polovinu dražší."

RegioJet oficiálně potvrdil, že chce další dálkové vlaky, nejdřív Praha-Břeclav. Majitel Student Agency, brněnský podnikatel Radim Jančura, několik let tvrdí, že je schopen zajistit provoz dálkových spojů s nižšími dotacemi nebo bez dotací od státu. Kritici jej obviňují, že si vybírá pouze frekventované tratě, které mu zajistí výdělek.