"Malý Mozart" ve Stavovském divadle v Praze
Houslistka Gabriela Demeterová, sopranistka Jiřina Marková-Krystlíková, basista Pavel Horáček, cembalista Norbert Heller, ale především děti z Dětské opery Praha vytvořili program prvního nedělního večera roku 2003 ve Stavovském divadle v Praze. Nejroztomilejší díla Wolfganga Amadea Mozarta zazní ve stejném obsazení a na téže scéně ještě 23. února, ale jinak se s projektem "Malý Mozart", který měl premiéru loni 18. května, můžete setkávat v Divadle Kolowrat. Kolegyně Evelina Himalová má o něm podrobnější informace...
Ty bych spíš přenechala umělecké šéfce Dětské opery Praha paní Jiřině Markové-Krystlíkové, která děti od pěti po třidvacetileté slečny a mladé pány ke stále vyšším metám ve zpěvu, hudbě, tanci a pohybu vede. Za zhruba dva roky, co Dětská opera trvá, uskutečnila se už mnohá koncertní vystoupení - dokonce i v zahraničí, a také několik představení, jako Krásův "Brundibár" či Foglarovy "Rychlé šípy", jenž měly premiéru v rámci festivalu Pražské jaro v roce 2001. O tom nejnovějším projektu, který se podařilo připravit se skvělým ansámblem, Jiřina Marková říká...
"Je to pátý projekt nyní, a protože jsme mezitím měli ještě 'Karkulku' a 'Otvírání studánek', rozhodli jsme se pro klasiku. 'Malý Mozart', by měl dětem přiblížit hudbu a duši Wolfganga Amadea Mozarta takovou žertovnou, ale i vážnější formou, aby vlastně po celé představení se něco dělo, a zaujalo to i ty nejmenší diváky. No a u těch starších, aby došlo k určitému zamyšlení nad tím, jak geniální osobností opravdu byl, a co dokázal. Mezi naše stálé spolupracovníky patří pan sbormistr Milan Malý, jemu vděčím za to, že sbor má úroveň, jakou má. Za to jsem nesmírně šťastná. Stálým spolupracovníkem je náš dirigent Robert Jindra, a ten oslovil i dirigenta Národního divadla Jana Chalupeckého, který je specialista na Mozartovo dílo, takže se střídají. Kostýmy jako vždy obstarává stylově Josef Jelínek. A dalším naším stálým velkým spolupracovníkem je architekt Leopold Zeman, autor scény. Kromě toho s námi začal nově spolupracovat sólista Laterny Magiky Josef Kotěšovský, který děti dostává někam dál v tom pohybovém, výrazovém, mimickém projevu, a to je to, co jsem moc dlouho hledala - někoho takového, kdo by to s dětmi uměl, a i tak úžasně, jako to umí on."
Zaujalo mne, že na rozdíl od minulých projektů, v "Malém Mozartovi" paní Marková s dětmi zpívá...
"Já jsem se tomu velice vyhýbala, protože jsem nechtěla, aby si někdo myslel, že chci prezentovat jaksi svoje JÁ. Vlastně to vzniklo tím, že jsou tam momenty, které by děti už nemohly zpívat, například z 'Dona Giovanniho' árie Elvíry, která se nám tam hodí dramaticky, ale spíš mě o tom přesvědčily samy děti tím, že jsme měli několik koncertů, kdy jsem s nimi zpívala ukázky z 'Její Pastorkyně' (Jenůfy - pozn. red.) a z 'Moravských dvojzpěvů', a jim se strašně líbilo, že se nestydím jít s nimi jít zpívat. Samozřejmě musím se před nimi velice snažit, aby taky ony byly se mnou spokojeny. Takže je to taková vzájemná krásná spolupráce, která je ale pro mě velmi náročná, protože musím při tom hlídat spoustu ještě jiných věcí,"
...uvedla v rozhovoru s Evelinou Himalovou umělecká vedoucí Dětské opery Praha Jiřina Marková-Krystlíková. V podání známé sopranistky, účinkující v Národním divadle, ve Státní opeře Praha, i na dalších jevištních a koncertních scénách jak doma, tak v zahraničí, přidáváme v mozartovském duchu ukázku z jejího nejnovějšího cé-dé-čka "Jiřina Marková - soprano" árii Hraběnky z "Figarovy svatby"...