Ministerstvo dopravy uvažuje o zapojení čínských firem do stavby silnic

dalnice3.jpg

Ministerstvo dopravy chce mít v lednu hotovou dopravní superkoncepci, na jejíž tvorbě se podílejí i kraje. Před poslanci to prohlásil ministr Vít Bárta, který chce také zlevnit výstavbu dálnic. Uvažuje proto o zapojení čínských firem i o spojení veřejného a soukromého sektoru. Navrhuje také výrazně zvýšit mýto a to až o čtvrtinu. To se nelíbí firmám ani krajům.

Vít Bárta,  foto: www.vlada.cz
Připravovaná superkoncepce bude vycházet z priorit krajů. Bude to nadčasová a na stavu rozpočtu nezávislá strategie. Aktuální stav financí však nutí k šetření. České firmy často čelí kritice, že stavba dálnic je u nás dražší než v zahraničí. Ministr dopravy Vít Bárta proto uvažuje o zapojení čínských firem. Nechal se inspirovat Polskem. Tam se díky čínským firmám podařilo zlevnit jejich stavbu o 40 procent.

"Mám potřebu zdůraznit, že to není tak, že mým přáním je, aby v Čechách dálnice stavěly pouze čínské společnosti. Jenom souhlasím s kritikou ministerstva dopravy v tom, že je zapotřebí rozpohybovat nejenom konkurenční prostředí na železnici, ale i na silnicích."

V Polsku staví čínské firmy asi 49 kilometrů dálnice mezi Lodží a Varšavou a jejich nabídka byla o desítky procent nižší než konkurence. Evropské unii se však nelíbí, že Polsko pustilo do veřejné zakázky čínskou firmu v situaci, kdy evropští podnikatelé v Číně ke státním tendrům rovný přístup nemají. Bárta už jednal s čínským velvyslancem, žádné termíny však na schůzce stanoveny nebyly. Na dotaz ČTK připustil "teoretickou možnost", že by se vybraný úsek dálnice či silnice zadal Číňanům jako zkušební projekt bez tendru na základě mezivládní dohody.

Milan Urban
Podle opozice je firem, které dokážou stavět silnice levněji, hodně i v Česku - jen musí dostat příležitost. Místopředseda ČSSD Milan Urban varuje, že čínská cesta není řešením:

"Já bych spíš udělal pořádek mezi firmami, které dělají dopravní stavby, větším dohledem, audity, kontrolou, ale nechal bych tu práci doma. Je to práce pro desetitisíce zaměstnanců. Nedovážel bych zaměstnance a nevyvážel zisk. Využijme českých firem a českých zaměstnanců, ale udělejme v tom pořádek."

Záměr ostře odmítají podnikatelé ve stavebnictví. Vadí jim, že by se veřejných tendrů účastnily společnosti, které nabízejí nízké ceny jen díky přímé podpoře ze strany čínské vlády.

Dan Ťok
"Ten nápad se mě zdá trošku zvláštní, nicméně myslím si, že jsme otevřená ekonomika. U nás může podle zákona o veřejných zakázkách soutěžit každý, kdo splní kvalifikační předpoklady a ostatní předpoklady účastníka veřejné soutěže. A pokud se poruší ve veřejné soutěži zákon, tak se určitě budeme ohrazovat, ale pokud se zákon neporuší, tak jsme přesvědčeni, že v takové soutěži uspějeme i proti čínským firmám,"

uvedl generální ředitel stavební firmy Skanska Dan Ťok. Opatrnost vůči angažmá čínských firem radí i ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek. Klíčové podle něj budou podmínky vzniku nabídek čínských stavařů a dopad jejich případné přítomnosti v Česku na tuzemský trh.

Stát chce silnice zlevnit také díky projektům PPP. Tyto tři "p" znamenají partnerství veřejného a soukromého sektoru. Dlouho se o tom mluví, zatím však nebyla postavena ani jedna silnice. Uvažuje se o například o části dálnice u Českých Budějovic nebo obchovatu Prahy či opravě páteřní dálnice D 1. První z takto stavěných silnic má vzniknout v roce 2012, jestli to bude právě tolik kritizovaná D1 není podle ministra Bárty jisté.

"Během následujících měsíců stanovíme přesný plán jak a kde budou PPP projekty realizovány. Chceme rozšířit o metr D1, chceme hlavně opravit D1 v celé její délce a samozřejmě spíše vedeme diskuse o velkoleposti a velkorysosti R35, která je druhou páteřní komunikací mezi mezi Moravou a Čechy."

Ministr přišel i s dalším návrhem. Chce příští rok zvýšit mýtné o 25 procent. Například běžný kamion jedoucí z Rozvadova by do Břeclavi zaplatí od ledna za tuto trasu 2142 korun, nyní platí 1714 korun. Podle Luďka Olšového, majitele malé dopravní firmy na Jablůnkovsku, zvýšení ceny mýta přinese zdražení přepravovaného zboží.

"Doprava je po krizi, která byla v takovém stupni, že 90 firem bojuje o přežití. Opravdu není žádný prostor k tomu, aby to dopravci pokrývali ze svých zisků."

Plánované zvýšení mýta kritizují také krajští hejtmani i předseda Asociace krajů Michal Hašek.

"Řada dopravců teď bude hledat jiné objízdné trasy. Silnice nižších tříd nejsou zpoplatněny. Bude to velký atak na ničení silnic, ale také na poškozování životního prostředí, to jsou samozřejmě průjezdní úseky městy a obcemi a my jako hejtmani toho máme doslova a do písmene plné zuby."

Ministerstvo však již s dopravci uzavřelo dohodu, jejíž součástí je kompenzace od státu ve výši 300 milionů korun a množstevní slevy z mýtného. Podle ministra Bárty je zvýšení mýtného šance pro nákladní železniční dopravce, kterým by se měl od příštího roku naopak poplatek za užívání kolejí snížit. Cílem je dostat, kamiony ze silnic, aby firmy pro přepravu zboží raději využívaly železnici. Podle dopravce Jiřího Dvořáka je to ale nereálné.

"Protože podle studií v Evropské unii se 90 procent všech dopravních toků uskutečňuje po silnici. Nemyslím si, že by to odradilo firmy, aby přesunuly své zboží na železnici, protože dneska jde pořád o čas, o rychlost zásobování podniků a v tom je mezinárodní doprava po silnici nepochybně rychlejší."