Na letních hudebních festivalech se konají i bohoslužby
Letní hudební festivaly mají v Česku už letitou tradici. Lidé si často berou volno v práci ne proto, aby odjeli na dobrodružnou dovolenou nebo relaxovat k moři, ale proto, aby se na různých festivalech setkali se svými známými, následovali oblíbené kapely či intrprety a užili si atmosféru koncertů pod širým nebem. Některé festivaly mají ale ještě další rozměr, a to duchovní. Na mnoha letních festivalech se totiž konají i bohoslužby. Patrně nejznámějším knězem, který slouží mše na letních festivalech, je salesián Ladislav Heryán. S Kristýnou Makovou se potkali v červenci na benefičním festivalu ve Vlčkovicích u Votic a hovořili mimo jiné o tom, jakým způsobem vznikala tradice jeho festivalových mší.
"Jsem známý tím, že mívám mše na undergroundových festivalech a také na festivalu v Trutnově. Kluci [pozn. red. pořadatelé Vlčkovicefestu] to o mně věděli, a tak mi už několik let říkali, jestli bych neudělal mši i tady, lépe řečeno, jestli bych nepřijel na festival. A v tom asi bylo i přání, abych tu sloužil mši. Bohužel jsem až do loňského roku nemohl přijet. Vloni mi to ale konečně vyšlo. Celkem se to povedlo. A letos mi to nakonec taky vyšlo."
Letošní nedělní mše na Vlčkovicefestu nakonec nebyla katolická, ale ekumenická, protože se k Ladislavu Heryánovi připojil i evangelický kazatel Matěj Opočenský. Nápad sloužit ekumenickou bohoslužbu přišel ale až v průběhu festivalu. Více již Matěj Opočenský:"Byla to čistě spontánní akce. Na festival do Vlčkovic jezdím hodně dlouho, asi sedm let. Poslední roky tam Láďa slouží bohoslužbu, tedy katolickou mši. Letos poprvé jeden náš společný kamarád katolík úplně spontánně v sobotu odpoledne navrhl, abychom dělali mši společně, abychom ji společně vedli. Láďa je velký ekumenik, takže se mu to líbilo. Mně také. Takhle spontánně to tedy vzniklo. A nakonec jsme našli způsob, jak v rámci bohoslužby spolupracovat, zjistili jsme, jak to jde."
Sloužíte bohoslužby i na jiných festivalech nebo na otevřených akcích v plenéru?
"Pro mě to byla první festivalová zkušenost. Jsem zastáncem toho, že když má pořadatel o tohle zájem a nabídne prostor, pak je to možné. Že bych ale jel na nějakou akci nebo festival za účelem udělat tam bohoslužbu, bez vyzvání, jako sóloakci, to bych si nedovolil. Přišlo by mi to až nevkusné. K tomuto festivalu to ale patří. Festival prezentuje bohoslužbu jako svou součást. Má v programu své vymezené a stabilní místo. A Láďa tomu dává jasný obraz. Kdyby se ale někdo ozval, že by chtěl takovouto netradiční bohoslužbu, někde na festivalu nebo kdekoli jinde, pak bych samozřejmě souhlasil. Je to skvělé! Když je poptávka, použiji-li tento ekonomický termín, proč nevyjít vstříc lidem, kteří o to stojí?"Jak již zanělo, Ladislav Heryán slouží mši i na trutnovském festivalu. Nedalo mi ho nepožádat, aby jej porovnal s Vlčkovicefestem:
Sloužíte mši nejen na Vlčkovicefestu, ale i na trutnovském festivalu. Jaký rozdíl mezi trutnovských festivalem a tímto, který tedy vypadá oproti tomu trutnovskému poměrně komorněji?
"Právě ta komornost. Mezi lidmi, kteří sem přijeli, jsou moji studenti, ať již aktuální nebo bývalí. Rád je vidím. Potkávám zde lidi, kteří cítí jistou sounáležitost a jezdí na festivaly určitého ražení. V Trutnově je to vše ve velkém. Také tam lze poznat sounáležitost a potkávám tam lidi podobného cítění, ale je to velký festival. Tady je to rodinné, tam je to velké. Prostě 15 tisíc lidí na Trutnově oproti třem stovkám lidí ve Vlčkovicích."Ladislav Heryán svým lidským a pokorným přístupem a silou své osobnosti přitáhne často na mše i lidi, kteří věřící nejsou. To ale rozhodně není na překážku. Mše slouží i na mnoha undergroundových akcích, čímž vyvrací vžitý mýtus z dob minulých, že by undergound byl plný buřičů bez duchovního rozměru. Zeptala jsem se ho tedy na další festivaly, na nichž bohoslužby slouží.
"Postupně jsem tedy začal na takových akcích sloužit mše. Nedělám to ale proto, že bych chtěl nějak ty lidi evangelizovat nebo je někam tahat. Jsem kněz a v neděli sloužím mši, protože mi přijde, že to tak má být a že je to tak dobře."
"Už dříve jsem dělal mše na undergroundových festivalech. Vzniklo to úplně jednoduše, na festivalu, který se jmenoval Konec léta. Konal se v Hrubšicích u Jihlavy. Byl to spíš brněnský underground, ale účastnil se ho také Martin Jirous. Řekl jsem, že udělám mši, protože je neděle. Zmínil jsem se o tom jen malému okruhu lidí, že budu sloužit bohoslužbu, kdyby chtěli přijít, že se mohou zúčastnit. Martin byl katolík. Řekl mi, že by to bylo výborné. Pamatuju si, že nás bylo asi jen deset. Na takovém malém parkovišti jsem si položil na batoh vše, co bylo třeba. Tam jsem tedy odsloužil mši, zatímco kolem kdákaly slepice, v Hrubšicích, což je taková vesnice se zámečkem, který zvenku vypadal jako JZD, ale uvnitř je krásný prostor.
Tento festival se koná na konci léta. A tam to začalo. Pak bylo Magorovo Vydří. V neděli jsem si řekl, že budu sloužit mši. Už jsem měl vyzkoušené, že na obdobné akci to bylo fajn. Nevěděl jsem, jestli na tu mši někdo přijde, ale kupodivu přišlo docela dost lidí. Mnozí spíš ze zvědavosti. Postupně jsem tedy začal na takových akcích sloužit mše. Nedělám to ale proto, že bych chtěl nějak ty lidi evangelizovat nebo je někam tahat. Jsem prostě kněz a v neděli sloužím mši, protože mi přijde, že to tak má být a že je to tak dobře. Postupně se z toho stal takový fenomén. Nedávno jsem měl například mši na Magorově Vydří a bylo tam asi sto lidí."
Jak se stalo, že jste začal sloužit mše na trutnovském festivalu?
"Na trutnovský festival jsem začal jezdit až v roce 2006. Jednou byla v Brně akce k 17. listopadu v klubu na Skleněné Louce. Byl tam kulatý stůl, u kterého se mělo diskutovat. Tehdy jsem tam byl a organizátoři mě pozvali, abych si k tomu stolu sedl také, protože někdo z pozvaných nedorazil. Přizvali tedy mě, prostého vesnického člověka. Setkal jsem se tam s Martinem Věchetem, což je hlavní organizátor trutnovského festivalu. Řekl mi, abych tam udělal bohoslužbu. Souhlasil jsem. A tím to začalo. Myslím si ale, že tam bohoslužby byly i předtím, nebyl jsem první.Navíc, bohoslužbu tam nemám jenom já. Sloužím tam občas mši a v neděli bohoslužbu slova. Ale jsou tam i jiní duchovní z jiných církví. Bývají tam bohoslužby, které mají husité nebo evangelíci, dokonce tam jsou i Hare Krišna. Je to takové pestré. A já jsem tam jedním z mnoha."