Nová automobilka v Kolíně bude konkurovat tradiční "Škodovce"
Česká republika se za tři roky zařadí mezi největší evropské výrobce automobilů. Rozhodlo se o tom pár hodin před loňskými vánocemi, když dvě známé světové automobilky Toyota a Peugeot-Citroën oznámily, že společně vybudují novou továrnu v Kolíně, tedy 50 kilometrů od Mladé Boleslavi, kde sídlí velmi úspěšný podnik Volkswagenu Škoda Auto. Rozhodnutí Japonců a Francouzů tak změní podle odborníků nejen poměry na českém trhu s automobily a tvář velké části tuzemského průmyslu, ale rovněž poměry na celém evropském trhu s malými automobily. Především pro tento trh bude určena produkce z Kolína. Pokračuje Zdeněk Vališ.
"Po podpisu ujednání budou investorovi uděleny investiční pobídky, tj. sleva na dani, dotace na vytváření pracovních míst a rekvalifikace a investičně připravené území. Pokud jde o zajištění zdrojů financování akce ve státním rozpočtu, došlo v roce 2001 k uvolnění podpory na výkup pozemků ve výši asi 307 miliónů korun. A rozpočtově jsou zajištěny prostředky na výkup pozemků v roce 2002 ve výši 293 miliónů korun. V souvislosti s touto investicí očekáváme příchod dalších zahraničních investorů, subdodavatelů automobilového průmyslu."
Podle generálního ředitele vládní agentury Czechinvest Martina Jahna vyčkávalo zatím v zahraničí 35 dalších investorů na to, jak se rozhodne Toyota. Nyní prý lze očekávat jejich urychlený příchod do Česka. Jeden z takových investorů, mimochodem rovněž z Japonska, se už přihlásil. Také v tomto případě by většina výroby měla směřovat na vývoz.
"Tato firma postaví v Lovosicích nový závod na výrobu multifunkčních elektrických spínačů. Do roku 2004 by měla vytvořit 250 nových pracovních míst a do roku 2007 až 400 dalších."
Výstavba velké automobilky v Česku ale neláká jen jiné zahraniční investory. Radostí si mne ruce i řada českých výrobců po celé republice. Představitelé Toyoty a Peugeotu už totiž zjišťují u desítek dodavatelů Škody Auto, zda budou schopni vyrábět rovněž pro novou automobilku. Investice do Kolína tedy přinese rozšíření výroby mnoha českých podniků. V samotném Kolíně panuje nadějné očekávání. Lidé v okrese s druhou největší nezaměstnaností ve středních Čechách doufají, že jim velký investor přinese pořádnou nabídku pracovních míst. Nejen přímo ve výrobě, ale i prostředkovaně rozvojem služeb a drobného podnikání. Nové vozy budou samozřejmě také levnější než škodovky. Ale ty jsou vesměs v jiné kategorii a jak řekl mluvčí automobilky Škodu Auto Milan Smutný zpráva o příchodu konkurence mladoboleslavské výrobce vlastně těší. Prý proto, že lidé v Kolíně budou vydělávat více peněz a budou si tak moci koupit auto značky Škoda. Největší česká automobilka a zároveň největší český vývozce má jistě důvod k optimismu. Navzdory evropské recesi si stále vede dobře. Zatímco evropští výrobci prodali loni jen o šest desetin procenta více nových automobilů, mladoboleslavské škodovce stoupl prodej o celých šest procent. Přičemž čtyři pětiny produkce Škoda vyvezla. Podle Milana Smutného zůstává největším odbytištěm západní Evropa.
"Vede Německo, kde jsme loni prodali bezmála 69 tisíc automobilů, o šest procent více. Ale nejenom v západních zemích si Škoda vede dobře. Také je tomu ve střední Evropě. V Polsku jsme prodali meziročně o pět procent méně, ale tento pokles byl plně kompenzován zvýšením prodeje na Slovensku o 17 procent. Slovensko se tak vlastně stalo druhým největším exportním trhem. Máme na něm také asi 53 procent tržního podílu."
Ale ještě zpět k nové automobilce v Kolíně. O investici Japonců a Francouzů vehementně usilovaly rovněž Polsko a Maďarsko. Obě země nabízely stejné investiční pobídky jako Česko. Polsko ještě různé výhody navíc. Investoři si ale vybrali Česko. Proč? Odpověď možná nabízí prestižní americký deník Wall Street Journal. Koncem roku v rozsáhlém článku vypočítal nevýhody Polska: země má horší vyhlídky růstu, populistické národní strany v parlamentu, které navrhují zavedení dovozní přirážky, a také má Polsko odbory, které předkládají zcela nereálné požadavky. Česká republika v očích amerického listu naopak vypadá jako oáza umírněných odborářů i politiků. Jako předsevzetí do nového roku to není špatné.