Přehled týdeníků
Protože je víkend, dáme přednost kultuře - a rozhovoru s předním scénografem a architektem. Tomáš Rusín pochází z Brna a má na kontě výraznou řadu inscenací ve zdejším Ochotnickém kroužku, Huse na provázku, v HaDivadle, ale i v Praze, v Plzni a jinde, a vesměs jsou to všechno spolupráce s režisérem Janem. A. Pitínským.
Protože je víkend, dáme přednost kultuře - a rozhovoru s předním scénografem a architektem. Tomáš Rusín pochází z Brna a má na kontě výraznou řadu inscenací ve zdejším Ochotnickém kroužku, Huse na provázku, v HaDivadle, ale i v Praze, v Plzni a jinde, a vesměs jsou to všechno spolupráce s režisérem Janem. A. Pitínským. Dnes čtyřicetiletý scénograf vzpomíná: "Začínali jsme jako taková teenagerská gymnaziální směčka zakládáním různých formací: Podchodem vchod, Jednota. Až to vše přerostlo do divadla Ochotnický kroužek, vplynuli jsme do HaDivadla, kde se Ochotnický kroužek profesionalizoval, a skončilo to fatálním a tragickým koncem muzikálu Hvězdy na vrbě," říká Tomáš Rusín v rozhovoru pro Týden.
Po svém působení ve Vídni počátkem 90. let se vrátil do Čech. Vede vlastní architektonický ateliér a věnuje se i divadlu. V rozhovoru vysvětluje své pojetí architektury: "Architektura je zrcadlem společnosti. Obdivuji funkcionalismus 30. let a stále se ptám, kde se vzali ti osvícení investoři, čím to, že důvěřovali mladým architektům a novému pojetí modernosti, a dnes tady nejsou. Místo toho máme středostavovskou nivelizaci, sněť prorůstající pole kolem měst v podobě polystyrenových kolonií v hrůzných pastelových barvách." A o Brně Tomáš Rusín říká: "Brno je zakleté, postižené. Žijeme v domech a čtvrtích, o jejichž nedávné minulosti nevíme nic. Jako by se ve městě ztratil kontext. Brno bylo rozkošnické, bohaté, průmyslové město plné radikálně moderních domů, plné barů s černošskými tanečnicemi, kaváren s živým jazzem. Centrum bylo protkáno velkoměstskými pasážemi, do noci zářily luxusní velkorysé výklady obchodů. Všude nalézáme jemné křivky elegance průmyslového zázraku, kultivovanosti jeho nositelů. Vybral by si dnes pan Tugendhat pro stavbu svého domu stejné město?" končí otázkou Tomáš Rusín.
A ještě jeden krátký článek z Týdne: "Po více než dvanácti letech, které uplynuly od pádu komunistického režimu, byl pod pražským Petřínem minulou středu odhalen pomník obětem komunismu," píše týdeník. Slavnostního aktu se podle něj nezúčastnil nikdo z vysokých politiků s odůvodněním, že by jejich přítomnost mohla být vykládána jako předvolební agitace. Prezident Václav Havel se na pomník vytvořený Olbramem Zoubkem přišel podívat o den dříve. Premiér Miloš Zeman a předseda Senátu Petr Pithart na akci pozváni nebyli, protože byli v minulosti členy KSČ. A jak pomník vlastně vypadá: "Tvoří ho zužující se chodiště" vysvětluje Týden, zakončené sedmi postavami v různých fázích dokončení. Symbolizují mukla, muže určeného k likvidaci. Jediná celá postava pak znázorňuje toho, kdo vytrval v boji za svobodu."