Mladí umělci subkultury jsou v ČR živi hlavně nadšením

Galerie NoD v pražském klubu Roxy vystavuje barevné graffiti, fotografie skateboardingu a lidí, kteří propadli kouzlu hip hopu. Expozice s názvem SubKultura 2002 představuje přes 30 umělců z celého světa. Více už reportáž Viléma Faltýnka.

Na výstavě představují své nonkonformní práce současní čeští i zahraniční fotografové, malíři a další umělci, kteří vytvářeli svá díla přímo na ulicích evropských a amerických metropolí a v hudebních klubech. Výběr umělců byl podle jednoho z organizátorů Carla Smitha čistě subjektivní.

"Nám nejde o to dělat nějakou reportáž, chceme vám ukázat, co je mimo národní galerie možné, co existuje, doufám, že tu najdete inspiraci nebo alespoň přehled umění, které v Evropě a Americe nevisí na bílých stěnách."

Většina umělců angažovaných v SubKultuře je přímo svázána se skateboardingem, graffity nebo hip hopem. Jiří Švorc vystavuje fotografie, během jejichž instalace Radiu Praha vysvětlil, že skateboarding nejen fotí, ale sám ho i provozuje:

"Mám tady dvě fotografie z demonstrací k měnovýmu fondu, další fotografie se týká skateboardingu. Proč jsem na výstavě subkultury? Protože se skateboardingu věnuju už asi šest let a fotky občas otiskuju v českých i zahraničních časopisech, ale jinak se fotografií neživím. Neuživil bych se. Pracuju v jedné cestovní kanceláři."

Na rozdíl od graffiti, které naráží v poslední době na legislativní omezení, skateboarding postihován není. Přesto i tato disciplína se podle Švorce setkává s nepochopením české veřejnosti.

"Tady lidi vyhazujou skateboardisty z různejch míst zcela zbytečně, když člověk jede přímo po ulici, řidiči na něj troubí a pokoušej se ho i srazit. V Barceloně se tohle neděje. Naopak, přijde člověk, půjčí si od vás to prkýnko a zkusí se na něm i projet."

Mnozí čeští umělci se tak subkultuře věnují pouze pro vlastní zábavu, jako například DJ Trafik a DJ Vec:

"To je koníček, zábava."

Je to umění?

"No určitě! V podstatě je to nástroj. Používáš mixák jako jakejkoliv hudební nástroj a děláš s ním triky," je přesvědčen Trafik.

"Keď držíš tu platňu a posúvaš ju, zapínaš signál a vypínaš, tak vytváraš nové zvuky a nové rytmiky a úplne tu platňu prerábaš," dodal DJ Vec.

"Vem si, že třeba hraješ někde celejch šest hodin za pět set, za čtyři sta si koupíš singl a zbyde ti kilo na taxík. Ten hip-hop tady ještě nemá takovou základnu a není tak profláklej, a proto je placenej málo. Až to bude známější, budou lidi dostávat víc peněz."

Výstava podle Smitha umožňuje srovnání evropských a amerických způsobů uměleckého vyjadřování. "Evropané zkoušejí kromě skateboardisty zachytit i něco z ulice, a jsou tak víc než Američané umělci ulice," řekl Smith. Výstava SubKultura 2002 v NoD potrvá do 16. srpna.