Festival "Mladá Praha"

V Praze a několika dalších vybraných českých městech probíhají v těchto dnech (od pátku 24.8.) koncerty festivalu "Mladá Praha", tradičně konaného pod záštitou Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE '97. Bližší informace přináší Evelina Himalová...

Koncertem v kostele sv. Václava v Srbské Kamenici, na němž mimo jiné vystoupil Sbor Kunitachi z Tokia, který se českému publiku představuje na festivalu "Mladá Praha" už posedmé, byl zahájen v pořadí 11. ročník této mezinárodní přehlídky, jejímž cílem je pomáhat nadějným začínajícím umělcům při jejich nástupu na profesionální dráhu. Myšlenka založit festival, který by jim umožnil setkání s dalšími hudebníky z celého světa, paradoxně nevznikla v Praze ani v Čechách, dokonce se ani nezrodila v české hlavě. Iniciátorem je japonský profesor zpěvu a klavíru v Mnichově Haruhito Kobayashi. Podle prezidenta festivalu Lubomíra Kosteckého, někdejšího člena legendárního Smetanova kvarteta, které objelo celý svět, je výběr účastníků rozdělen tak, že tokijský přípravný výbor má na starosti mladé umělce z oblasti Asie, pražský pak umělce z Evropy a Ameriky. Oba přitom využívají zkušeností hudebních pedagogů, kteří jsou častými členy mezinárodních porot v nejrůznějších hudebních soutěžích.

K zajímavostem letošního ročníku patří například vystoupení japonské klavíristky Ayako Uehara, která letos 21. června získala první cenu prestižní pianistické soutěže Petra Iljiče Čajkovského v Moskvě. Z českých účastníků své umění předvedou flétnistka Hana Knauerová, hobojista Přemysl Kubát, klarinetista Jan Pařík, fagotisté Martin Petrák a Tomáš Františ, houslisté Jana Nováková a Roman Hranička či dirigent Pavel Šnajdr. O tom, jak vypadá letošní festival, hovoří dále profesor Kostecký a předseda českého výboru magistr Tomáš Čistecký...

L.K.: "No, přece jenom velice poznamenán tou přírodní katastrofou, poněvadž jsme jednak museli některé koncerty zcela zrušit a některé přeložit do jiných prostor. Například z pražských koncertů dva, které nemohou být uvedeny v původních sálech. Je to především Rudolfinum, kde jsme měli mít závěrečný koncert - ten bude přeložen do Kongresového centra, a koncert v Klementinu - do kostela sv. Salvátora. Co nás velice mrzí, že jsme museli zrušit koncert v Českém Krumlově a v Bad Schandau, kam si měl japonský Sbor Kunitachi 'odskočit', bohužel, to už nebude, a nebude ani Terezín. Tam měl být koncert, který byl organizován Nadací Hanse Krásy."

T.Č.:"My se držíme v takových klasických repertoárových zvyklostech, ale chtěl bych upozornit na premiéru fagotové koncertní opery, kterou napsal pan Jaroslav Pelikán, a která byla vytvořena na žádost Pražského jara, a dále na koncert, jenž jsme specifikovali jakoby k přehlídce dřevěných dechových nástrojů, čili tam zazní flétna, klarinet, hoboj, fagot. A ještě bych chtěl pohovořit o účasti návštěvníků, neboť to je totiž velká neznámá. Nikdo neví, jak na tom lidé jsou psychicky, zdali vůbec mají chuť jít na koncert. Ale já si na druhou stranu myslím, že je to příležitost k odreagování, že možná to pro ně bude inspirace, ten náš festival."