V ČR začíná kampaň k EU
V polovině června letošního roku rozhodnou občané České republiky v referendu o vstupu do Evropské unie. Česká vláda se však obává nízké účasti a možného negativního výsledku tohoto lidového hlasování. Proto uvolnila z rozpočtu 200 milionu korun na kampaň, ve které chce vláda lidem vysvětlit, proč je vstup do unie pro Českou republiku nezbytný.
Česká republika stojí před historickou událostí. Pokud se lidé rozhodnou pro vstup do Evropské unie, rozhodnou o budoucnosti České republiky na mnoho desítek let. Česká republika se stane součástí Evropy, součástí společenství demokratických, ekonomicky vyspělých států. Říká Jana Adamcová, šéfka odboru komunikační strategie ministerstva zahraničních věcí, která má na starosti zmiňovanou kampaň. Adamcová tvrdí, že členství v Evropské unii není procházka růžovým sadem. Ovšem zůstat mimo unii by bylo prý horší. Vstup do unie je šance. A právě tato teze se má stát obsahem mediální kampaně před referendem o vstupu České republiky do Evropské unie.
"V ČR bychom chtěli jít takovou neutrálnější cestou. Vyzvat lidi, aby přišli v referendu rozhodnout. Je to první okamžik, kdy můžeme rozhodnout o dlouhodobém směřování naší země. Neuslyšíme na billboardech hesla "Ano do EU", ale uslyšíme: je to výzva."
200 milionů korun má k dispozici třináctičlenný tým k realizaci celostátní kampaně o Evropské unii. Jak peníze hodlají rozdělit mi prozradila ředitelka Adamcová.
"Zhruba 10 - 20% z těch 200 mil. korun jdou na vnější komunikační strategii, tedy na prezentaci ČR v členských zemích EU. Ostatní tedy vnitřní komunikační strategie, tedy uvnitř ČR, obsahuje také billboardy, PR agentury, ale i web - internetový server, telefonní informační linku, zahrnuje ale také projekty regionálních informačních středisek, neziskových organizací. A to jsou desítky a desítky projektů."
Právě v těchto chvílí se začínají peníze rozdělovat nejen soukromým agenturám, ale i neziskovým organizacím, které se zabývají Evropskou unií. Adamcová však neví, jestli jednotlivé projekty hodlají podporovat náš vstup do Evropské unie nebo naopak. Podle ní záleží na tom, jak je projekt připravený. Její odbor komunikační strategie hodlá kampaň před vstupem do unie vést zcela neutrálně. Jejím úkolem je prý co možná nejpřesněji informovat občany České republiky o výhodách a nevýhodách plynoucích z členství v unii."Hlavní sdělení občanům je: proč se vstupuje do EU. Ne kvůli tomu jaké budou kvóty, ale kvůli tomu, že EU je společenství prosperujících zemí, kde neexistují válečné konflikty. A to je strategická myšlenka, kterou musíme říkat."
Poněkud zarážející na odboru strategické komunikace ministerstva zahraničních věcí, který připravuje snad nejvýznamnější kampaň v historii České republiky, je právě osoba Adamcové. Této dosud neznámé osobě je teprve šestadvacet let.
"Mám za sebou dva roky práce v profesionální public-relations agentuře, která se zabývala výhradně komunikací s veřejností. Mám pět let za sebou v neziskovém sektoru, vedla jsem občanské sdružení, a mám za sebou šest let práce na poloviční úvazek pro jednoho senátora. Takže znám prostředí senátu, státní správy. Myslím si, že to je ideální kombinace státní správy, byznysu a neziskového sektoru, kterou v dnešní době využívám a jsem tomu ráda."