Přehled tisku
Lidové noviny se zabývají například cestami prezidenta Václava Klause. "Cesty na Slovensko, do Polska a teď do Německa ukázaly, že Klaus bude i v cizině Klausem, nikoli prezidentem středoevropské země mířící do EU," hodnotí prezidentovy první cesty komentátor LN.
Lidové noviny se zabývají například cestami prezidenta Václava Klause. "Cesty na Slovensko, do Polska a teď do Německa ukázaly, že Klaus bude i v cizině Klausem, nikoli prezidentem středoevropské země mířící do EU," hodnotí prezidentovy první cesty komentátor LN. Visegrad je podle něj "na nic" a společná zahraniční politika EU je "nebezpečná". Nejsme ani s USA, ani s Evropou, říká v imperativu oblíbené první osoby plurálu Klaus. Podle LN chce říct: nikam se nehrňme. Ve světě, který vede boj proti terorismu, je však osobní emancipace nemožná, domnívá se list. "Nakonec se budeme muset rozhodnout, zda spolu s Evropou svedeme boj o proměnu OSN, nebo upřednostníme volné bojové koalice," píší LN. Těžko je jít sólově, "mezi", jak o dělá Klaus, dodává komentátor.
Ministerstvo dopravy chce do tří let začít sledovat pohyb kamionů po dálnicích tak, aby platily podle ujetých kilometrů, a nikoli známkami. Ministr dopravy Milan Šimonovský si od systému elektronického mýta slibuje víc peněz, kterých se nedostává na opravy a výstavbu silnic. Informují o tom páteční Hospodářské noviny. Podle odborníků může systém elektronického mýta pro 22 tisíc tuzemských kamionů na dálnicích a rychlostních silnicích stát pět až 20 miliard korun.
Hospodářské noviny rozebírají hospodářskou situaci České televize. "Televizi schází rok co rok nějaká ta koruna. Rok co rok proto lobbuje u politiků, aby jí v Parlamentu zvýšili změnou zákona takzvaný koncesionářský poplatek placený diváky a navíc zvýšili omezené množství reklam, které by mohla odvysílat," připomíná deník. Vyšší příjmy by se televizi hodily, míní deník. Poplatky od diváků jsou určitou jistotou, ale příjmy z reklamy jsou jiná věc. "Výtěžnost těchto finančních zdrojů nezávisí jen na procentu povolených reklam ve vysílacím čase. Důležité je umět tento čas hospodárně a pokud možno beze zbytku využít. Rozpačitě tiché hlasy z televizního zákulisí poukazují na fakt, že ČT nedokáže vždy přitáhnout inzerenty na stoprocentní využití reklamního času ani dnes - a není tedy zrovna jistota, že se hospodaření zlepší s větším inzertním prostorem," píšou HN.
Mladá fronta dnes informuje o návrhu ministra financí Bohuslava Sobotky, který chce, aby občané opět začali platit dědickou daň za dědictví po rodičích a nejbližších příbuzných. Ministr tento návrh předložil ve čtvrtek na schůzce odborníků nad reformou veřejných financí. "Mít nějaký majetek je o strach. Krom zlodějů si na něj dnem i nocí brousí daňové zuby stát," glosuje Mladá fronta Dnes. "Pěkně se to rýmuje: ODS chce dědickou berni zcela zrušit, neboť výběr je moc drahy a neprospívá pevnosti rodinných pout. ČSSD ji hodlá naopak rozšířit. Aby se už v sociálním státě nestávalo, že syn zdědí dům po rodičích a eráru nedá ani pětník výpalného," píše deník. Taková majetková daň, byť skrytá pod názvem dědická, je nemravná. Trestá ty, kdo celý život šetřili, budovali a poté věnovali dětem, namísto aby peníze utratili, míní MfD. "Dá se nějak vyhnout neustálému státnímu loupežení? Devět z deseti sociálních demokratů doporučuje: "Buď vždy chud!" shrnuje Mladá fronta Dnes.
Představenstvo Union banky by mělo tento peněžní ústav okamžitě poslat do konkurzu. Jak informují páteční Hospodářské noviny a Právo, tento závěr vyplývá z kontroly majetkového stavu firmy, který vypracovala firma HZ. "Oficiálně dostaneme výsledek auditu dnes. Ale předpokládám, že banka je ve stavu úpadku," citují HN ředitele Union banky Petra Votoupala. Česká národní banka také obdrží výsledky kontroly dnes. "Podle zákona může představenstvo samo rozhodnout, jak bude dále postupovat. Zda zpracuje návrh na konkurz, nebo navrhne vyrovnání s věřiteli," řekl HN mluvčí ČNB Alice Frišaufová.
Vjezd do centra Prahy by měl být během následujících čtyř až pěti let zpoplatněn. Zavedení mýtného by se týkalo vjezdu do centra, které je součástí pražské památkové rezervace. Píší o tom páteční Lidové noviny (LN). Řidiči by za vjezd platili buď hotově nebo pomocí platebních karet. Hlavním důvodem zavedení poplatků je podle pražských radních znečištěné ovzduší, které je v Praze nejhorší v celé ČR. Denně projede městem až 700.000 vozů. S mýtným, které bylo podobně zavedeno i v Londýně, plně souhlasí i ekologové.