Předreferendová kampaň finišuje, sílí ale také její kritika
Vládní komunikační kampaň k referendu o vstupu Česka do Evropské unie finišuje a 1. června vstupuje do své druhé fáze. Zároveň také roste kritika způsobu vedení kampaně. Zeptal jsem se Jany Adamcové, která má na ministerstvu zahraničních věcí kampaň na starosti, jestli kritice veřejnosti i politiků naslouchá, ale také na dosavadní hodnocení kampaně.
"Především je potřeba říci, co konkrétně je kritizováno. Často se totiž míchá kampaň ministerstva zahraničních věcí se spoty, které jsou v televizi Nova nebo v České televizi. Opravdu bych ráda slyšela, co se konkrétně nelíbí. Kampaň vedeme velice úspěšně, máme celou řadu komunikačních prostředků: linku, server, odpovíme na tisíce dotazů měsíčně a důvod ke kritice opravdu nevidím.
Ta kampaň je kritizovaná jako plochá, málo konkrétní a hlavně, že v ní absentuje diskuse. A když narážíte na Českou televizi, možná by se té kritice dalo předejít právě tím, že byste nějak koordinovali kampaň s Českou televizí...
My se s Českou televizí samozřejmě navzájem informujeme, ale do práce České televize nezasahujeme. A jak to že chybí diskuse? Billboard není o diskusi, billboard je od toho, aby odkázal na informační zdroj, diskusí máme na tři stovky mezi lednem a červnem, ve všech regionech."
Jana Adamcová kritiku odmítá i s poukazem na úspěšné hodnocení první fáze komunikační kampaně:
"Hodnocení kampaně prováděla agentura STEM a více než 62 procent občanů ji zaznamenalo, což je neobvykle vysoké číslo na mediální kampaň. Více než 48 procent ji považuje za zdařilou, což nás těší."
Z výzkumů veřejného mínění však také vyplývá, že téměř dvě třetiny českých seniorů se ke vstupu Česka do Evropské unie staví víceméně rezervovaně, jak se finišující vládní kampaň bude věnovat právě této cílové skupině?
"Seniory oslovujeme dlouhodobě, máme pro ně speciální programy, spolupracujeme s několika svazy důchodců, každý důchodce dostal informační leták, který byl cílen především na sociální otázky, protože ty je nejvíce zajímají. Podle výzkumů podpora vstupu u důchodců mírně roste, podle nás je to také zčásti naší aktivitou."
V prvních čtrnácti červnových dnech v České republice poběží druhá část kampaně, jejíž součástí budou opět billboardy, plakáty, televizní a rozhlasová reklama...
Proti zapomnětlivosti je podle mínění ministerstva zahraničních věcí nejlepší udělat si uzel na kapesníku. Ten je ostatně i klíčovým symbolem druhé fáze kampaně, která je podle Jany Adamcové apelativní, to znamená, že má přesvědčit občany České republiky k účasti v referendu, ať už se rozhodnou jakkoliv.