Piloti ČSA stávkovat nebudou, Národní muzeum možná ano
Piloti Českých aerolinií nebudou stávkovat. Vedení společnosti se v úterý ráno čtvrt hodiny před začátkem plánovaného protestu dohodlo s odboráři na kompromisu ohledně požadované samostatné kolektivní smlouvy. S odkazem na nehoráznost mzdových požadavků pilotů však vstupují do stávkové pohotovosti pracovníci Národního muzea v Praze. Stávkové hnutí na nebi i mezi exponáty sledoval Herbert Brynda.
Stávka pilotů Českých aerolinií byla na poslední chvíli odvrácena a letadla v úterý ráno vzlétla podle platného letového řádu. Vedení společnosti se podle svého mluvčího Daniela Plovajka podařilo po dlouhých jednáních s odborovými organizacemi dohodnout na kompromisní podobě kolektivního vyjednávání:
"Stávka byla určitě odvrácena, protože důvodem stávky, kterou CZALPA oznámila, bylo prosazení samostatné kolektivní smlouvy. Dohoda, která dnes v noci byla podepsána, stoprocentně garantuje samostatnou kolektivní smlouvu pro CZALPA - pro naše piloty. To znamená, že důvod pro stávku pominul. Byla dosažena i dohoda, aby se dohodly i jednotlivé odborové organizace a ty s tímto návrhem souhlasily. Tedy všech sedm odborových organizací podepsalo včera v noci dohodu."
Piloti nechtěli stávkou prosadit jen svůj požadavek na samostatnou kolektivní smlouvu, po ČSA také chtěli, aby jim během dvou let zaručily navýšení platů ze současných průměrných sto tisíc na dvě stě čtrnáct tisíc korun. Stávkovou pohotovost nakonec odvolali i letečtí technici a mechanici, neboť i zbývající odborové organizace by měly mít samostatnou dohodu. Prezident odborového sdružení pilotů CZALPA Radomil Kratochvíl je s výsledkem dvacetihodinového jednání spokojen:
"CZALPA, to znamená piloti ČSA, jsou velmi spokojeni s výsledkem jednání, protože dosáhli cíle, pro který byla stávka vyhlášena a to je obhájení samostatné kolektivní smlouvy, což byl právě cíl naší stávky."
V případě stávky pilotů hrozilo ČSA ochromení značné části linek. Aerolinie byly schopny garantovat jen chartery, společně značené linky a vracející se lety z předchozího dne. Firmě, která denně přepraví 10 tisíc lidí, hrozila ztráta kolem 30 milionů korun za den.
Zatímco do značné míry specifická hrozba stávky pilotů byla zažehnána, stávková pohotovost lékařů, knihovníků a učitelů trvá. Od pondělí jsou v pohotovosti také odboráři pražského Národního muzea. Obávají se, že reforma veřejných financí ještě zhorší současný stav, kdy průměrný plat v Národním muzeu, které si připomíná 185. výročí založení, je deset a půl tisíce korun měsíčně. Podle Hany Outratové z odborové organizace Národního muzea je cílem stávkové pohotovosti nejen poukázat na neutěšenou situaci v muzeu, ale také nabídnout veřejnosti srovnání požadavků muzejníků a pilotů:
"Chci podotknout, že ve dnech, kdy zároveň probíhají podobné akce například mezi piloty, tak nám jejich usilování připadá téměř nehorázné a myslím, že by bylo dobré, kdyby v této souvislosti zaznělo, o jaké peníze usilují zaměstnanci Národního muzea."
Svůj protest jsou pracovníci Národního muzea jsou podle Hany Outratové rozhodnuti vyjádřit příští pondělí spolu s dalšími odborovými svazy na demonstraci před Úřadem vlády.