Lída Baarová a Zorka Janů: Sestry, které chtěly 'jen hrát'
Znáte Lídu Baarovou? Bezpochyby. A Zorku Janů? Tápete? To byla Lídina mladší sestra. Právě v téhle jednoduché větě se skrývá tragédie Zorčina života. Nejen o ní vypráví nová divadelní hra Sestry B.
"Já jsem hodně přemýšlela o tom, co vlastně znamenalo především pro Zorku Babkovou, později Zorku Janů, žít vedle slavné sestry. Jako autorku mne zajímají především ty, jak já říkám "vedlejší postavy". To jsou ti neznámí lidé v pozadí, kteří vždycky žijí jako širší okruh těch slavných. Co to pro ně znamená, jaké to je soužití, co to pro ně přináší za konflikty, za problémy. Každý má navíc nějaké ctižádosti, nakolik se jim je podaří naplnit...Někdy ti slavnější sourozenci, nebo prostě lidé v rodině, mívají trošku sklon k egoismu a jak se to promítá do vztahů. To mne zajímalo především. Další věc, která tam pro mě byla velmi zajímavá, je, že obě sestry chtěla hrát, ale každá z nich za to byla ochotna zaplatit a zaplatila něco jiného. Pro Lídu Baarovou to znamenalo pohybovat se v tom velkém třpytivém světě showbusinessu, vztahů s Goebellsem, ale nejen s ním. Ta touha hrát a později nemožnost hrát byla pro Zorku Janů fatální. Ona nedokázala tu situaci unést a spáchala sebevraždu. To je jádro konfliktu celé té hry Sestry B."
Práce na té hře ti zabrala hodně času, změnila jsi za tu dobu názor na Lídu Baarovou nebo na její sestru pod vlivem toho, co ses o nich dozvídala?
"Samozřejmě nechtěla jsem být předpojatá a vysloveně stranit jedné nebo naopak potopit tu druhou, to rozhodně ne. Myslím si, že čím více na takových postavách pracuje, to platí obecně, tím empatičtější vztah k nim zůstává. Ta původní, možná trochu černobílá představa se těmi novými informacemi prohlubuje. Já dneska samozřejmě nemohu říct, že Lída Baarová byla ta špatná a Zorka Janů byla ta oběť. Ne. Každá byla svým způsobem obětí své doby. Také nebýt toho, že se ocitly v určité chvíli uprostřed určitých historických skutečností, tak by celý jejich vztah dopadl docela jinak."Život Lídy Baarové byl zpracován už mnohokrát. Nejčastěji v souvislosti se vztahem k ministru propagandy nacistického Německa Josephu Goebbelsovi a poválečným vyšetřováním pro podezření z kolaborace. Mnohdy byl příběh Baarové líčen až s bulvárním podtextem. Režisér Michal Bureš k tomuto zjednodušenému pohledu uvedl:
"Já jsem spíš chtěl, aby divák dostal mnohem komornější pohled z více náhledů, tedy i podle mě objektivnější. Chtěl bych, aby si udělal názor sám. Lída Baarová měla samozřejmě rozporuplné momenty, ale bylo to v dobovém kontextu, který se nedá zpochybnit. Nevíme, kdo by se jak choval teď, kdyby sem přišla tato totalita. Už jsme zažili tu rudou a viděli jsme, jak se kdo choval a jak žije teď. Jsou to takové vroubky nebo zákruty života. Druhá věc je ta, že hra není primárně hrou o Lídě Baarové. Ta hra je analýzou vztahu dvou sester. Proto jsou to Sestry B."Lídu Baarovou hraje Jana Stryková, Zorku Janů Klára Sedláčková-Oltová. Ke své roli říká:
"Je samozřejmě lákavé hrát nějakou reálnou postavu z historie, ale zároveň je to docela zavazující. Je pravda, že jsme si dohodli, že nebudeme stylizovaně hrát to, jak mluvila, jak se pohybovala. Není to odraz nebo nějaká imitace těch dvou. Snažili jsme se opravdu spíš soustředit na vztahy a situace."Příběh Sester B., s podtitulem Cesta k oknu v patnácti obrazech a tmách, měl v pátek premiéru v pražském Divadelním klubu Troníček.