Dvanácté Pražské Quadriennale začíná
Po čtyřech letech se do pražských ulic a galerií vrací Pražské Quadriennale. Mezinárodní výstavy scénografie a divadelního prostoru se zúčastní tvůrci z více než 70 zemí. Quadriennale na deset dní od 16. do 26. června zabydlí hlavní město divadlem. Letošní ročník je dvanáctý.
Rozsahem jde o největší kulturní událost sezóny v zemi. mezi 40.000 očekávaných návštěvníků bude asi 5000 zahraničních účastníků a diváků, vysvětlila výkonná ředitelka Pražského quadriennale Daniela Pařízková:
"Zahraniční návštěvníci tvoří dvě skupiny. Jsou to všichni ti vystavovatelé, návštěvníci a diváci, kterých je v tuto chvíli akreditováno přes 4000. A v těch našich programech je to několik desítek, spíš stovek hostů v diskusích a v Intersekci, to je myslím asi 300 jmen. Samozřejmě se budou akreditovat dál, minule to bylo přes 5000 zahraničních návštěvníků."V šesti desítkách expozicí jednotlivých států se návštěvníci setkají se vším, jen ne se statickými obrazy: většina prezentací bude vystupovat z vymezeného prostoru, jejich podoba bude těkavá a proměnlivá, řada z projektů bude vznikat v součinnosti s aktivitou diváků. To vše za mnohovrstevnaté audiovizuální kulisy a za využití nejmodernějších technologií. Namátkou: Nový Zéland plánuje devítimetrové „provaziště", jež se bude měnit každou hodinu zásahy zúčastněných umělců a designérů, Kanada udiví elektronickým divadélkem s 24 plošinami, 60 motory a robotizovanými předměty, které sestavil vědecký tým, Finsko láká na minifestival s denním programem…
Přehlídka nabídne několik soutěžních kategorií: soutěž zemí a regionů, architektonickou sekci, studentskou sekci a sekci Extrémní kostým.Česká republika je zastoupena ve všech soutěžních kategoriích. V základní soutěži bude česká expozice nazvaná Divadlo jako zážitek. Autorka koncepce Marta Ljubková o české expozici řekla:
"Scénografie nutně musí být nějak oživena performerem, to znamená ten zážitek, který se pokusíme nabídnout, bude několikastupňový. Budete moct prožít buď tu samotnou expozici nebo prostřednictvím performera, který ji bude oživovat."
Generálním komisařem letošního ročníku je slovenský scénograf Boris Kudlička. Upozornil, že scénografie dnes zasahuje do režie, dramaturgie a dalších funkcí divadelní tvorby. Kudlička Radiu Praha vysvětlil, jak se scénografie v posledních letech mění:"Mám pocit, že scénografie už dávno odešla od své jednoduché ilustrační role. Stala se součástí konstrukce představení a má svoji narativní hodnotu. Stává se souborem znaků, které jsou jen navigace, aby si divák mohl dovyprávět příběh."
Není za téhle situace, kdy se snižuje možnost scénografii z celku divadelního díla vydělit, ohroženo quadriennale jako akce, které má prezentovat právě scénografii?"Ne, ta scénografie je hlavní hrdina, divadelní prostor hraje prim. My spíš otvíráme hranice. Ona je velká diskuse, jak scénografii vystavovat, je to složitý multidisciplinární žánr a my když ji vystavujeme na fotografiích a maketách, tak ona bývá často mrtvá. Snažíme se vynést atmosféru současného divadla. Samozřejmě ji prezentujeme částečně i prostředky tradičními, fotografiemi a maketami. Všech 62 národních pavilonů, to je základní konstrukce. A akce Intersection, to je doplňkový program, který ukazuje hodnotu scénografie, která překračuje divadelní rovinu. A chceme také mluvit o tom, nakolik divadelní scénografie inspiruje výtvarné umění, nakolik může divadelní umění vejít do galerijního prostoru, čímž se snažíme dát scénografii přidanou hodnotu autonomního díla."