Na Pražském Quadriennale vystavuje i argentinská scénografka s českými kořeny

Argentinská scénografka Mayenko Hloušek

Na pražském Výstavišti bylo tento čtvrtek zahájeno Pražské Quadriennale. 11. ročníku této největší světové přehlídky scénografie, divadelních kostýmů, architektury a jevištní techniky se letos účastní kolem šedesáti zemí z celého světa. Vlastní sekci mají i studenti a začínající divadelníci. Návštěvníci se mohou seznámit i s tím, jaká divadla vznikají například na Tchaj-wanu, v Mexiku nebo v Tel Avivu. Quadriennale ale doslova vtrhne i do ulic Prahy, kde proběhne řada happeningů a pouličních představení.

Argentinská scénografka Mayenko Hloušek
Argentinskou expozici na Quadriennale už popáté připravila scénografka Mayenko Hloušek z Buenos Aires, jejíž rodiče byli Češi.

"Já jsem se /o PQ/ dozvěděla v roce 1991 a doopravdy mne mrzelo, že Argentina dříve na Quadriennale nebyla. Tak jsem se do toho pustila, to byla velká práce. V Praze /mi/ ale hodně pomohli, tak to vyšlo velice dobře. V roce 1995 jsme už přivezli nejlepší věci scénografů, tenkrát na to byl konkurz."

Co jste přivezli letos?

"Letos jsme přivezli jen hry, které se hrály v Teatro San Martín a v divadle Colón. Obě jsem v Buenos Aires. V jednom se hraje opera a balet a v tom druhém jenom činohra. Přivezli jsme Lucii di Lammermoor, Popelku, Paní Francisquitu, českou hru Viktora Ulmanova Císař z Atlantidy, pak Dialogy karmelitek, to je francouzská opera. Doopravdy to bylo špičkové."

Co vám vlastně ty návštěvy a zkušenosti z Quadriennale daly?

"Spoustu a spoustu přátel. Já vždycky přijedu do Prahy a mám tu jakoby rodinu."

A profesionálně? Byla to pro Vás inspirace?

"Velká! Podívejte se, vidět Quadriennale a co se dělá v bohatých zemích, to je něco úžasného. Doopravdy. My to nemáme, my pracujeme s fantazií."

Když jsme spolu mluvily naposledy, tehdy jste dostala Cenu Gratias agit, říkala jste, že se chystáte na inscenace Havlových her. Jak to dopadlo?

"Nedopadlo to dobře, protože jsou velké problémy s tím, že se musí platit autorská práva. A to je pro nás velice drahé. Myslím ale, že to ještě stihnu."

Nevzdáváte to...

"Ne! Vůbec ne."

Uvádějí se vůbec čeští autoři v Argentině?

"Kafka, taky Čapek... Málo. Musím ale říct, že /Kafkovu/ Proměnu udělala skupina mladých lidí jako muzikál. Je to interesantní. Hlavně tím, že jsou tak mladí! Autor hudby má osmnáct let. A jmenuje se Mahler!"