Jestli někdo dokázal zazpívat všechno, tak Eva Pilarová

1960 - nástup do divadla Semafor

Eva Pilarová loni oslavila životní jubileum, letos slaví jubileum profesní. Půl století na scéně. Od 25. března do 7. dubna odehraje 6 koncertů po českých a moravských městech, na kterých se ohlédne za svou pěveckou kariérou. Eva Pilarová dostane slovo i v rubrice Z kultury.

Eva Pilarová začínala uměleckou dráhu jako studentka brněnské JAMU v divadle Večerní Brno na konci 50. let. Za počátek kariéry ale pokládá až Semafor.

"Dvanáctého září 1960 jsem poprvé vystoupila v divadle Semafor ve hře Taková ztráta krve. Zajímavé je, že mě do divadla vzali jako herečku, nikoli jako zpěvačku, ovšem herečka jsem byla prachmizerná."

Které byly další významné předěly ve vaší kariéře?

S Waldemarem Matuškou,  1970
"Určitě nebylo nevýznamné divadlo Rokoko, kam jsme odešli ze Semaforu s Waldemarem Matuškou a kde po Lásce nebeské ze Semaforu vznikl další krásný duet Tam za vodou v rákosí. Určitě bylo zajímavých i pár hudebních filmů, kde jsem měla taky krásné duety, třeba ve filmu Kdyby tisíc klarinetů s Karlem Gottem Je nebezpečné dotýkat se hvězd. Nebo ve filmu Zločin v šantánu, kde mi Josef Škvorecký napsal roli na tělo. A muziku dělali Jirka Šlitr a Jirka Suchý, tak to bylo jasné, ti mě znali už nějaký ten pátek, a tam jsem si poprvé zazpívala duet i s Jiřím Šlitrem. A pak jsem se chtěla osamostatnit a už od roku 1965 mám svoji kapelu. Byla jsem celá ta léta na volné noze, což v minulém režimu nebylo zrovna jednoduché. Ale měto to výhodu, že jsem byla vždycky svým pánem a pokud cenzura nezasáhla, tak jsem si vybírala písničky a zpívala jsem si, v podstatě co jsem chtěla."

Řada vašich uměleckých kolegů po roce 1968 odešla do zahraničí. Řešila jste podobnou otázku jako oni, zda odejít nebo zůstat?

1960 - nástup do divadla Semafor
"Tak to víte, že mě to taky napadlo. Jenže když byly mému synovi tři měsíce, tak můj manžel, skvělý jazzový kontrabasista Milan Pilar se nevrátil ze zahraničního zájezdu. A kdyby odněkud nepřijela i maminka, tak to už by bylo silné kafe."

Nenašla jste později podobně silné autorské zázemí, jako byl Semafor? Autory, kteří by pro vás psali ve stejné intenzitě jako Suchý a Šlitr?

"Já vždycky říkám, že Semafor byl základní kámen, na kterém se dobře staví. Samozřejmě jsem se pak potkala s řadou dalších jiných, neméně dobrých, skvělých skladatelů a muzikantů, ať už to byl Boban Vondráček nebo Karel Svoboda, nebo v poslední době spolupracuji s mladými lidmi, jako Roman Šándor, a to mě dost těší. Před třemi lety, to bylo 47 let na scéně, a vím, co práce to dá některým mladším kolegyním, když se chtějí dostat do nějakého vydavatelství, aby jim vydali desku. A teď si představte, že mně v tom hodně pokročilém věku osloví hodně mladí lidé, jestli bych nechtěla dělat s jejich firmou. Tak to je velice potěšující a povzbuzující. Tak samozřejmě jsem to ráda vzala a už se nám podařilo vydat dvě desky."

V roce 1971
Co bude na koncertě? Budou tam i některé novinky?

"Vyložené novinky tam nebudou. Já bych chtěla, aby tam zazněly písničky, které si lidé pamatují. Přestože nechci nijak bilancovat. Udělám tam pár swingovek, pár písniček vyloženě pro pamětníky, z těch mých prvních jako Kočka není pes, že, to byla první věc, kterou jsem kdy v životě nazpívala na singl. A pak budou duety a s výjimkou Pavla Sedláčka, s kterým jsem zpívala už v první polovině 60. let, tam budou samí mladí interpreti. Společně zazpíváme, co jsem kdysi zpívala s Waldemarem Matuškou nebo s Karlem Gottem."

Hudební publicista Josef Vlček připomíná, že Pilarová patřila mezi ty, kdo obnovovali českou populární hudbu, zadušenou v 50. letech.

"Ona byla jedním z prvních zpěváků, kteří do české populární hudby přinesli jazzové cítění, bluesové cítění, rythm and blues, a v půlce 60. let i trochu rocku. Dokonce si myslím, že Eva Pilarová zasáhla trochu i do vývoje české country."

Podle Josefa Vlčka je pro Pilarovou charakteristická univerzálnost.

"Tak jako i Karel Gott, Helena Vondráčková nebo později i Marta Kubišová - všichni dokázali zpívat všechno. Ale jestli někdo dokázal zpívat úplně všechno, tak to byla Pilarová."

Eva Pilarová si ze Semaforu odnesla mj. velkou vnímavost k písňovým textům. Její písně i na pozdější sólové dráze vždy vynikaly texty.

Jak zpívá ve společném duetu s Evou Olmerovou Znám tě, jehož text napsal Michal Bukovič: "Prkna Semaforu my dvě dobře známe, byl to styčný bod. Díky za ty roky s hudbou, za společné známé a za to kvantum not. Nevadí, že pak přišli jiní, my jsme tady stále a není žádný div, že náš život se vlní v synkopách, jsme stejné jako dřív..."

Eva Pilarová působila mj. i jako hudební pedagožka. Josef Vlček tvrdí, že její byl vliv na hudební scénu byl širší.

"Od Evy Pilarové se vlastně učily všechny. Vondráčková, Petra Janů, dokonce myslím i v repertoáru Báry Basikové najdeme momenty, které by nikdy v těch písničkách nebyly, kdyby někdy před tím neslyšela Evu Pilarovou. Takže myslím, že jako učitelka je učitelkou i tehdy, když neučí." Kdo byl přímým žákem Pilarové, proto není podle Vlčka tolik důležité.

Foto:www.evapilarova.cz