Fischerův kabinet vládne 100 dní
Vláda úřednického kabinetu premiéra Jana Fischera má za sebou prvních sto dní práce. Měla to být vláda dočasná, překlenovací, udržující zemi v chodu do předčasných parlamentních voleb. Svým "zřizovatelům", tedy občanským a sociálním demokratům a také zeleným slíbila, že nebude provádět zásadní změny. Plní svůj slib? S touto otázkou jsem se obrátil na politologa Jana Bureše.
"Do značné míry ano, protože samozřejmě ta vláda je poměrně ostře kontrolována politickými stranami a ty ji více méně nedovolí provádět změny, které by šly nad rámec nějakých jejich záměrů. To, co spíše vidíme, je určitá snaha prezentovat jisté vize reforem než to, že by se ty reformy skutečně v této chvíli rozjížděly.To je například případ ministra financí Eduarda Janoty, který sice předkládá veřejnosti návrhy na radikální změny v daňových systémech a podobně, nicméně jsou to stále jenom úvahy, nejsou to nějaké skutečné reformy. A i ten ministr Janota poukazuje na to, že skutečné změny musí provádět až vláda s plným politickým mandátem.
Zahraniční partneři Česka pozitivně ocenili způsob, jakým se vláda a premiér Fischer osobně hned po uvedení do funkcí vypořádali s ukončením českého předsednictví Evropské unii. Jak byste splnění tohoto úkol zhodnotil z domácího pohledu Vy?
"Já si myslím, že skutečně to dokončení předsednictví Evropské unii bylo zvládnuto velmi dobře. Je to samozřejmě práce mnoha tisíců úředníků a lidí, kteří na tom předsednictví pracovali od jeho začátku, nicméně je skutečně třeba ocenit i tu novou politickou elitu v čele s Janem Fischerem, že se dokázali poměrně rychle vpravit do těch hlavních problémů, dokázali zvládnout celou agendu České republiky, která ještě stála před nimi, a dokázali si vlastně poměrně bezproblémově navázat i kontakty s předními západními politiky. Čili v tomto smyslu určitě zahraniční politika a předsednictví Evropské unii bylo zvládnuto dobře."
Jedním z resortu, který byl hodně na očích, bylo ministerstvo zahraničí. A to nejen ve spojitosti s Evropskou unií, ale také v souvislosti se znovuzavedením víz pro Čechy cestující do Kanady. Myslíte si, že tento problém zvládl šéf české diplomacie Jan Kohout tak říkajíc bez ztráty kytičky?
"No, tady samozřejmě jistou ztrátu kytičky jakákoliv elita, která by byla u moci, by bývala musela utrpět, protože to rozhodnutí bylo prostě na kanadské straně a Česká republika pochopitelně neměla příliš mnoho šancí, jak takové rozhodnutí zvrátit. Ale jistě vládě úplně neprospěla a trochu uškodila taková ta mediální kampaň kolem zveřejnění zavedení víz. I ministr Kohout nepostupoval úplně správně v tom smyslu, že neinformoval veřejnost zcela přesně, i když je to spíše výklad některých diplomatických postupů, které se používají a které jsou běžné veřejnosti většinou skryté. Nicméně mediálně zavedení víz nebylo úplně dobře zvládnuto a nepochybně prestiži ministerstva zahraničí a konkrétně ministra Jana Kohouta trošku uškodilo."
Jak vnímáte velké personální změny, k nimž ve svých resortech přistoupili ministryně spravedlnosti Daniela Kovářová a ministr vnitra Martin Pecina?
"To je už závažnější problém. Mně se tady obecně zdá, že právě tito dva ministři více méně realizují personální změny na objednávku politických stran, které je do těch funkcí dosadily, to znamená ministr Pecina ze strany sociálních demokracie a ministryně Kovářová ze strany ODS. Myslím, že ještě důsledky těchto personálních změn nemůžeme úplně všechny v tuto chvíli rozkrýt, že se budou postupně ukazovat. Je to především otázka změn na ministerstvu spravedlnosti. Ministři samozřejmě mají právo na personální změny, ale nebyly především nějak dobře komunikovány s veřejností, což je obecně problém této vlády."
Snad nejdůležitější úkol vládu Jana Fischera teprve čeká, i když přípravy už nějaký čas probíhají. Mám samozřejmě na mysli přípravu návrhu státního rozpočtu na příští rok a stlačení rekordního schodku co nejníž. Myslíte si, že vláda bez přímého politického mandátu může tento náročný úkol zvládnout?"Vláda určitě může návrh rozpočtu připravit a předložit do Poslanecké sněmovny. Otázkou je, jak ten rozpočet bude nakonec schválen. Já se osobně domnívám, že jsou dvě varianty. Buď může být schválen ještě před volbami, a to v podobě, která se bude značně lišit od těch radikálních návrhů ministra Janoty. To znamená, že si politické strany netroufnou před volbami schválit rozpočet, který by znamenal nějaké výrazné výdajové škrty a zároveň například zvýšení daní. Druhá varianta je, že návrh rozpočtu bude předložen do sněmovny, ale nebude projednán a začne se znova projednávat po volbách, a tam už ten rozpočet může vycházet z nějakých racionálnějších čísel. Politické strany budou mít po volbách, nebudou se muset bát hlasů voličů a mohou rozpočet schválit skutečně v nějaké přísnější podobě. Ale pokud jde o období do voleb, tam jsem skeptický k tomu, že by ministr Janota prosadil nějaké skutečně zásadní změny, o kterých teď veřejně mluví."
Kabinet Jana Fischera by měl skončit po říjnových předčasných volbách. Myslíte si, že tomu tak skutečně bude, když vezmeme v úvahu, že v roce 2006 trvalo sestavování první neúspěšné vlády tři měsíce?
"To bude skutečně záviset na výsledku voleb. Myslím, že by největší komplikací mohla být taková situace, která by predikovala možné vytvoření velké koalice. Jakmile by ty dvě velké strany po volbách začaly jednat o vytvoření velké koalice, tak by se objevilo tolik problémů a tolik konfliktů uvnitř těchto stran, že by toto řešení mohlo zablokovat politickou scénu a mohlo by poměrně dlouhou dobu setrvávat stav, který tady máme dnes, to znamená, že vláda Jana Fischera by mohla fungovat ještě poměrně dlouho. Ale pokud volby dopadnou tak, že bude v Poslanecké sněmovně jasná levicová nebo pravicová většina, tak si myslím, že vláda Jana Fischera padne poměrně brzo."