Osobnostmi české fotografie za rok 2007 jsou Štreit a Vojtěchovský
Už popáté udělila Asociace profesionálních fotografů ČR titul Osobnost české fotografie. Za rok 2007 se jí stal jeden z nejvýznamnějších českých fotografů Jindřich Štreit. Asociace rovněž udělila titul Osobnost české fotografie za dlouhodobý přínos. Laureátem pro rok 2007 je fotograf a pedagog Miroslav Vojtěchovský. Z předávání cen se vrátila Milena Štráfeldová:
"On v roce 2007 uspořádal několik výstav a pro veřejnost, a nejenom tu fotografickou, to je jeden z největších našich dokumentaristů. Takže tentokrát se opravdu všichni shodli na tom, že on je ta osobnost roku."
Jindřich Štreit se celý život věnuje tzv. humanistické fotografii. Na černobílých snímcích zachycuje život těch nejobyčejnějších lidí na venkově, v romských osadách, vytvořil i cykly fotografií o českých krajanech v zahraničí. Ve svém archivu má více než sto tisíc snímků a uspořádal kolem sedmi set výstav. A podle čeho pozná dobrou fotografii?"Já si myslím, když vás zaujme citově. To je myslím první kritérium. A potom člověk hledá kompoziční a výtvarná hlediska. Ale pro mne je to vždycky nejprve otázka citová."
Osobností české fotografie 2007 za dlouhodobý přínos fotografii se stal Miroslav Vojtěchovský. Komise ocenila jeho celoživotní činnost fotografickou, pedagogickou i publikační. Jako pedagog působil na FAMU, později na Americké univerzitě ve Washingtonu a nyní vyučuje fotografii na několika školách v ČR.
"Fotografie se nedělá, všichni to myslím víme, pro úspěch a pro cenu. Dělá se pro dobrý osobní pocit, pro to, co člověk chce ze sebe vyzpívat nebo vykřičet. S tím se do téhle oblasti dostává,"
řekl po udělení ceny v pražském Mánesu profesor Vojtěchovský. Současně ale přiznal, že v době hromadného rozšíření digitálních fotoaparátů se stále více stírají rozdíly mezi tuctovou a výjimečnou fotografií:
"Ve skutečnosti se občas jakoby ztrácí obecné povědomí o tom, co je kvalita. Lidé si myslí, že když mají v době digitální techniky dobrý digitální fotoaparát a udělali dobré fotografie z dovolené, které se jim líbí, že už je to všechno. Ono to ale takhle nejde. Bohužel třeba investoři sami nepoznají, co je kvalita, protože netuší, co by mohli dostat, nemají o tom přehled."