Adina je hra o lidském osudu, říká Jelínková

mandlova3.jpg

V sobotu oslavilo Divadlo na Vinohradech v Praze jedno z největších českých repretoárových divadel, sté výročí svého založení. K mimořádné příležitosti připravilo premiéru původní české novinky s názvem Adina. V ředitelské režii Martina Stropnického vystupuje v hlavní roli kontroverzní herečky Adiny Mandlové Veronika Žilková, autorkou hry je americká filmová scénáristka českého původu Milena Jelínková.

Čím je vám osobně téma Adina Mandlová tak blízké?

"Samozřejmě tou emigrací. Když jsem měla možnost se vrátit do Prahy, tak jsem si jednou řekla, jestli by se něco nemohlo udělat o Lídě Baarové. Potom jsem v Praze dostala stipendium, začala jsem se dívat na staré české filmy, přitom jsem samozřejmě znala vzpomínky Adiny Mandlové. Co se mi na ní ohromně líbilo, že byla inteligentní, vtipná a že byla ohromně nekompromisní. Ona se skutečně, ačkoliv v těch pamětech neříká všecko a různé věci měnila, ona se skutečně zamýšlela nad svým osudem. Co se stalo, že se lidé v roce 1945 obrátili proti ní? Měla odejít do emigrace? Proč nemohla pokračovat v kariéře? Její herecký život je samozřejmě pozoruhodný a zajímavý pro divadlo, ale o tom má hra není. Je o lidském osudu. Je o tom, že se dostaneme do situací, kdy si myslíme, že tenhle kompromis ještě můžeme udělat, a už nevíme, co se spustí a co se s námi stane. Takže to téma je kolaborace."

Vy jste to téma původně zpracovávala pro fim, měl to být filmový scénář. Potom jste ho přenesla na jeviště a tím se nutně přístup musel proměnit. Jak je to téma vystavěno na jevišti? Co se tam děje? Jaký je dramatický oblouk?

Divadlo na Vinohradech
"Rámcem té jevištní podoby je situace na Maltě, kde se Adina musí rozhodnout, jestli se vrátí do Prahy, aby přijala roli v Hello Dolly! To je skutečnost, ona opravdu přijela, zkoušela a pak zase odjela, protože viděla, že to asi nepůjde. A to dilema, jestli se má nebo nemá vrátit, to zase zná každý emigrant. Ona dostala v roce 1966 nebo 1965 tuhle nabídku a musela se rozhodnout. A mezi tím rozhodováním běží vzpomínky na momenty, které ovlivnily její život."

To že se inscenace hraje ve Vinohradském divadle, má to nějaký specifický význam, kromě toho, že se hraje k výročí? Ta divadlo samotné taky prošlo novodobou historií po svém...

"Samozřejmě. Za prvé bylo zabrané Němci ve válce, za druhé Adina Mandlová tam hrála v Pirandellově hře Šest postav hledá autora a režíroval ji ten samý pán, který ji potom pozval po válce do Hello Dolly, jmenoval se Jernek. Po válce se stalo Divadlem Československé armády a zvlášť v 50. letech to byla myslím tvrdá stalinistická organizace. A pak zase se tam to obrození začalo ozývat trošku dřív než jinde, už v konci 80. let. Taky je spojeno s všelijakými osudy českých herců, tragickými i kolaborantskými."