Stoppardova československá novinka aktuálně v Národním divadle
Národní divadlo v Praze uvedlo ve čtvrtek premiéru sezóny: hru britského dramatika Toma Stopparda Rock'n'roll. Čím je tak výjimečná? Jednak kvalitou (v neděli za ni Stoppard dostal prestižní britské ocenění cenu Laurence Oliviera) i tím, že čerpá z československé historie 70. a 80. let 20. století. Mnohé osobnosti, které autora při psaní inspirovaly, se ocitly při premiéře v hledišti Národního divadla, některé dokonce i na scéně.
"Hra pojednává o naší poměrně nedávné historii, reflektuje ji z poněkud jiného úhlu pohledu, než jakého jsme my tady schopní. Navíc v té hře je postava britského profesora marxisty, která reflektuje to marxistické myšlení v jeho skutečné podobě, ne v té podobě zdeformované komunistickým režimem."
Publikum přijalo premiéru velmi dobře. Odezva potěšila i autora Toma Stopparda, který byl přítomen v hledišti."Jsem rád, že jsem se mohl premiéry zúčastnit. Moc se mi líbilo to nastudování, je to nezapomenutelný večer. Publikum na rozdíl od britského reagovalo v momentech, které odpovídají specifické české zkušenosti. A to bylo možná vůbec nejvíc fascinující z toho všeho,"řekl Tom Stoppard.
Na jevišti živě vystupuje i kapela The Plastic People of The Universe. jeden z hudebníků Jiří Kabeš srovnal inscenaci režiséra Ivana Rajmonta s londýnskou světovou premiérou:
"I když neumím tak dobře anglicky, ale připadalo mi, že scénicky ta situace byla připravena líp. Tam byla otočná scéna, která byla rychle hotová, tady to trošku déle trvá... ale to je můj subjekt."Jak premiéru hodnotí česká kritika? Kateřina Kolářová z Mladé fronty Dnes: "Velkou pochvalu zaslouží dramaturgie, že po hře Rock'n'roll tak rychle sáhla. Já osobně ten text považuji za vynikající. Určitým úskalím je jeho mnohomluvnost. Herci nedokázali vždycky interpretovat ten text se všemi významy, ale to by se mohlo ještě nějakým způsobem zlepšit."
Jana Machalická z Lidových novin vyčítá umístění komorní hry do velkého prostoru historické budovy: "Podle mého soudu režie naprosto nevyužila možností, které technika historické budovy a ten prosotr nabízejí. Je to staticky aranžované, jsou tam velmi humpolácké přestavby..."Naproti tomu Ondřej Černý, nastupující ředitel české první scény, premiéru označil za významný okamžik v životě Národního divadla a dodal, že česká dramatika po listopadu 1989 dlouho čekala na podobný velký text. "Nakonec ho musel napsat autor, který je tak trochu Čechem,"řekl Černý. Tom Stoppard se narodil v roce 1937 ve Zlíně jako Tomáš Straüssler. Vlast opustil s rodinou ještě jako nemluvně, avšak jeho zájem o její problémy a lidská práva je dlouhodobý.