Hradecká oslava konce divadelní sezóny

Ředitel Klicperova divadla v Hradci Králové Ladislav Zeman, foto: ČTK
0:00
/
0:00

Divadlo Evropských regionů je nejen největším českým festivalem divadla, od jiných podobných akcí se liší také specifickou předprázdninovou atmosférou. Je svátkem dramatického umění, a to nejen pro diváky, ale i pro divadelníky, kteří se tentokrát - v závěru sezóny - mohou s klidným svědomým v diváky změnit také. Festival začal 21. a skončí 30. června. Více ředitel pořadatelského Klicperova divadla v Hradci Králové Ladislav Zeman. Hovořil s ním Vilém Faltýnek.

Ředitel Klicperova divadla v Hradci Králové Ladislav Zeman,  foto: ČTK
"Pokud sami jezdíme na festivaly v průběhu sezóny, tak jenom odehrajeme představení a jedeme domů, protože doma nás čekají zkoušky, další představení v rámci abonoment, máme spoustu povinností, čili vlastně nic nevidíme, nemáme čas si ani sednout se svými kolegy z jiných divadel, něco probrat a zadrbat si trošku... Takže ten festival právě proto je na úplném závěru sezóny, protože tady je příležitost se zastavit. A my taky zveme každého, aby se zdržel na tři čtyři dny. Samozřejmě že je to drahé, ale vyplatí se to právě z mnoha jiných důvodů. ty kontakty, které se tady navážou, promítnou se pak v dalších ročnících, že například ruský režisér fedotov, kterého před lety nikdo neznal, najednou režíruje po republice v mnoha divadlech, naši režiséři zase režírují venku, prostě to boření vzájemných xenofobií je strašně důležité."

A jak toho prakticky dosahujete? To je právě obvyklý problém, že divadlo přijede a po představení hned zase odjede.

"To je součást pozvání. A musím říct s potěšením, že je jim v Hradci dobře a že většina divadel toho využije. Pochopitelně že jsou i takoví, kteří mají zase už další závazky, ale většina využije naše pozvání a zdrží se."

Jak vzniká dramaturgie toho festivalu?

Foto: Lenka Žižková
"Dramaturgie tak rozsáhlého festivalu, kde se odehraje během desti dnů 220 představením, se nedá shrnout do jednoho názvu, nejde vytvořit jednu linii pro všechny. Pokud je nějaké kritérium, tak je to kvalita. Protože festival je v závěru sezóny, tak se snažíme posbírat, co se v té sezóně urodilo nejkvalitnějšího, okamžitě reagujeme, a samozřejmě z minulých sezón, věci, které se nevešly, tak se k nim klidně vrátíme a je nám úplně jedno, jestli je to věc stará tři, pět let. Jestliže u nás na festivalu z nějakých důvodů nebyla, rádi ji zařadíme. Takže: Je to oslava divadla na závěr každé divadelní sezóny, to za prvé, a potom chceme našim divákům a festivalovým hostům, kterým letos může být zase 50 000 jako loni, přivézt tu nejlepší kvalitu, ale ve všech žánrech, ve všech typech divadla, co existují. Co se k nám taky technicky vejde a na co finančně dosáhneme."

Hradecký festival zahájila v úterý večer inscenace Koza aneb Kdo je Sylvie pražského Činoherního klubu. V hlavním programu odehrají soubory z osmi evropských zemí více než stovku představení, do zmíněných dvou set dvaceti doplňuje bilanci Open Air Program na ulicích, v podloubích či v divadelních stanech. Letošní Den divadla bude patřit pražskému soukromému Divadlu na Fidlovačce. Letošním ročníkem se s Hradcem Králové loučí dosavadní umělecký šéf Vladimír Morávek:

"Já odcházím do Brna, ale slíbili jsme si a věřím, že to tak i bude, že Klicperovo divadlo a Divadlo Husa na provázku zůstanou takovými pobratimy. My si pořád dokola budeme vyměňovat představení, pořád dokola budou jezdit tiráky z Brna do Hradce a z Hradce do Brna a víc než jiná divadla budeme chtít spolupracovat na všech svých možných i nemožných představách a projektech."

Morávek slíbil, že až dokončí projekt Dostojevského Sto roků kobry, uvede ho poprvé souborně na příštím ročníku Divadla evropských regionů.