Gripen International překračuje offsetový závazek více než dvojnásobně

Nové letadlo české armády Jas-39 Gripen, foto: ČTK
0:00
/
0:00

Společnost Gripen International plní své offsetové závazky v souvislosti s pronájmem 14 nových švédských stíhaček české armádě. Britsko-švédská firma se v kontraktu zavázala, že za deset let dosáhnou offsetové programy 130 procent ceny pronájmu, což je v přepočtu více než 25 miliard korun. Nyní zástupci firmy zveřejnili první zprávu o plnění těchto závazků. Podrobnosti má Josef Kubeczka.

Owe Wagermark,  mluvčí společnosti Gripen International,  foto: ČTK
Z 25 miliard korun offsetů by mělo 20 procent směřovat přímo do českého obranného nebo leteckého průmyslu, zbývající část do libovolného průmyslového odvětví. Ze zprávy vyplývá, že v letech 2002 až 2004 přesáhla hodnota těchto offsetových projektů 4 miliardy korun. Jak řekl mluvčí švédsko-britského konsorcia Owe Wagermark, je to 16,5 procenta celkového offsetového závazku. Vladimír Ficenec z ministerstva obrany, který za celý kontrakt odpovídá, je zatím spokojen.

"Ministerstvo obrany je v této fázi projektu velice spokojeno s plněním offsetového programu. Společnost Gripen International překračuje v této fázi svůj závazek více než dvojnásobně. V této fázi není žádná část offsetových transakcí utajovaná."

V tak nákladném kontraktu jsou pochopitelně zahrnuty i pojistky pro případ nedodržení závazků. Martin Šticha z ministerstva průmyslu a obchodu sdělil, jaké například hrozí penále.

Nové letadlo české armády Jas-39 Gripen,  foto: ČTK
"Jsou tam samozřejmě další pojistky. Za tyto závazky vlastně ručí 'matky' firmy Gripen International, což je Saab a BAE Systems. Co je nesplněno, je penalizováno šesti procenty. Je to v souladu i s výši procent používaných běžně ve světě."

Do projektů je v současnosti zapojeno 13 českých firem. Offsety mají mimo jiné přinést zakázky i českému obrannému průmyslu. Zatím na nich profitovaly pouze Jihlavan, Aliachem Benelux a Vítkovice Steel. Třeba u Jihlavanu, který vyrábí brzdné štíty ke švédským stíhačkám, to bylo v letech 2002 až 2004 jen 10 milionů korun. Alice Undusová z Gripen International říká:

"Jeho finanční objem je takový, jaký je, protože každý letoun Gripen potřebuje určitý počet těchto součástek a ty letouny se vyrábějí průběžně. Tak, jak jsou na ně zakázky, tam samozřejmě i dodávky těch komponentů z Jihlavanu jsou průběžné."

Ze seznamu offsetů, který byl vůbec poprvé zveřejněn, je zřejmé, že polovina projektů je perspektivní. Ostatní ale mohou brzy skončit. Třeba Vítkovice Steel uvažují o tom, že zastaví dodávky oceli pro britské Královské námořnictvo, protože tento obchod pro ně přestává být výhodný. Aliachem Benelux už z offsetů vypadl. Velká Británie totiž přestala mít zájem o dodávky nitrocelulózy pro výrobu výbušnin. Gripen International ale ujišťuje, že má připravené nové offsety. Třeba pro ostravskou firmu JOB Air, která má opravovat civilní letadla Saab.