Moderní pojetí, které neurazí ani konzervativnější diváky, říká režisér minisérie Dcera národa
Moderně pojaté historické téma, bohatá dobová výprava a také mimořádné herecké obsazení. Tak by se dala charakterizovat nová minisérie Dcera národa, která míří k divákům. Příběh vypráví o osudech Zdeňky Havlíčkové, jediné dcery slavného spisovatele Karla Havlíčka Borovského. Národem milovanou dívku, která se stala přes noc v očích obrozenců jeho zrádkyní, ztvárnila Antonie Formanová.
Zdeňka Havlíčková se narodila roku 1848, její dětská léta byla poznamenána otcovým vězněním v Brixenu i matčinou tuberkulózou. Tato nemoc Zdeňku nakonec o oba rodiče připravila. Osiřelé dívky se ale ujmou čeští obrozenci, kteří chtějí z chudého děvčete vytvořit symbol české společnosti. Uspořádají na ní sbírku, jejíž výtěžek je věnem třináctileté Zdeňky, kterou čeští vlastenci prohlásili za „dceru národa“. Mladá dívka však chce žít podle svých představ, což v 19. století rozhodně nebylo standardem.
Zde začíná seriálový příběh Zdeňky Havlíčkové, jehož zfilmování se ujala režisérská dvojice Matěj Chlupáček a Cristina Groșan. Vznikla tak originální minisérie, která nabízí moderní a také zábavný pohled na historické téma se silnou ženskou hrdinkou.
„Když nám Lucie Vaňková přinesla scénář, já jsem Zdeňku Havlíčkovou neznal, ale když jsem se do toho začetl, tak jsem byl úplně nadšený z toho, jaká to byla postava, co se jí dělo a jakým způsobem se hlavně dívala na ty věci, které všichni známe ze školy a trochu jsme se u nich nudili. Takže jsme se rozhodli vytvořit sérii, která bude nejenom vyprávět její příběh, ale bude vyprávět její příběh i dejme tomu z pohledu, jaký by na něj ta Zdeňka sama měla. Takže vlastně jsme se snažili o takový modernější pojetí, mladý pojetí, který bude komunikovat s mladším publikem a zároveň třeba neurazí konzervativnější diváky, kteří se chtějí podívat na historický příběh,“ vysvětluje režisér Matěj Chlupáček, který režíroval první tři díly minisérie.
Kromě současné podoby jazyka v seriálu nechybí mimo jiné moderní hudba a tanec, ale například i takové věci jako třeba pití brčkem.
„Já se vždycky snažím o propojení a budu moc rád, když to osloví všechny. Ale domnívám se, že takové ty archaické výtvory jako třeba minisérie Božena jsou spíš pro ty diváky 50 nebo 60 +, což není špatně, ale my jsme se snažili oslovit i ty mladší. A zároveň je to pro mě takové současné, že já takto svět taky vnímám. Baví mě koukat na to tímto způsobem,“ dodává Matěj Chlupáček.
Antonie byla jediná volba
Do hlavní role tvůrci obsadili mladou talentovanou herečku Antonii Formanovou pocházející ze slavné umělecké rodiny. Její babičkou je herečka a zpěvačka Věra Křesadlová, dědečky byli oskarový režisér Miloš Forman a spisovatel, dramatik, překladatel a básník Jiří Stránský.
„Vždycky říkám, že je jenom jedna jediná dcera národa, a to je Antonie Formanová. Vlastně i díky nějaké genealogii toho, že i Antonie má nějaké předky, kteří byli velmi úspěšní. A sama se musí popasovat s tím, jaké to je být potomek někoho slavného, přičemž sama o sobě je třeba i talentovanější, než byly její předci - stejně jako byla Zdeňka Havlíčková talentovaná jiným způsobem. Vlastně až později jsme přicházeli na to, že jsou tam takové podobnosti. Antonie byla pro nás vlastně jediná volba. Když přišla na kamerovky, všichni jsme věděli, že to je naše dcera národa,“ popisuje producentka Maja Hamplová.
„A pak už jsme si pečlivě hráli s její partou, s těmi mladými lidmi. To mě osobně baví, pokusit se vytvořit gang mladých lidí. A pak za ní stál zároveň gang starších mužů, který se myslím skvěle povedl. Byla to s nimi fakt radost, v té partě bylo cítit, že všichni ti národní obrozenci jsou šťastní, že jsou spolu a že se jim dobře točí,“ dodává Hamplová.
Postav národních obrozenců se ujali známí čeští herci – Jiří Langmajer v roli Františka Ladislava Riegera, Jan Vlasák jako František Palacký, Vladimír Javorský jako Alois Pravoslav Trojan, Leoš Noha jako František August Brauner či Robert Mikluš jako Josef Hamerník. Antonie Formanová jim prý s nadsázkou říká, že jsou její nová oblíbená kapela.
„Pro mě to bylo takové, jako kdyby se obnovil nějaký revival slavné kabely a začali to rozjíždět na place, což upřímně pomohlo i mladší skupině. Když jsme se třeba občas styděli nebo jsme byli už moc hluboko v nějakém tématu, tak přišli tito chlapíci, kteří to nahodili do jiné energie,“ usmívá se Antonie Formanová.
Natáčení minisérie probíhalo v Česku v Novém Městě nad Metují, Jaroměři, Praze a Jaroměřicích nad Rokytnou. A to od poloviny prosince 2023 do února 2024, tedy v zimních měsících, což bylo dost náročné.
„Bylo třeba i - 20 stupňů. A to si připomeňte, až se budete na seriál dívat, když uvidíte to, co se zdá jako krásné podzimní odpoledne zalité sluncem, bylo to - 20 stupňů nebo plus 10 a to včetně interiéru. Tuhá zima. A jak štáb, tak Antonie, která byla skoro na každém záběru, nasazovaly vlastní zdraví. Takže natáčení bylo pro nás velice zajímavé, ale i ukrutně náročné,“ přiznává s úsměvem producentka Lada Dobrkovská.
Seriál vznikl pod značkou CANAL+ v koprodukci s Českou televizí v produkční společnosti Barletta. Minisérie bude mít premiéru 29. září na CANAL+, v České televizi se pak objeví v roce 2025.