Obliba nákupních parků roste, v Česku jich už stojí přes 250

Developeři loni postavili v Česku nadprůměrné množství nákupních parků. Podle společnosti Cushman and Wakefiled jich nově vzniklo čtrnáct. Celkově tak Česko nyní disponuje více než 250 nákupními parky. Jejich souhrnná plocha překročila hranici milionu čtverečních metrů.

Celkem v průběhu roku 2020 nově vzniklo či bylo rozšířeno 23 projektů nákupních parků (neboli retail parků) s celkovou obchodní plochou téměř 55 tisíc metrů čtverečních. Z více než tří čtvrtin (77 procent) se jednalo o nově vystavěné projekty. Od posledního stavebního boomu v roce 2009, kdy bylo nově dokončeno zhruba 80 tisíc metrů čtverečních retail parků, se v následujících deseti letech ročně dokončovalo v průměru 42 tisíc čtverečních metrů, loňský rok je tedy nadprůměrný.

„Oproti předchozím letům se dá rok 2020 co do objemu nové výstavby hodnotit jako velmi silný. Retail parky jsou v současnosti pro developery a investory atraktivním konceptem. V loňském roce tak jejich výstavba dokonce převýšila development klasických obchodních center,“ uvedl Martin Kubín ze společnosti  Cushman and Wakefiled.

Ilustrační foto: PhotoMIX-Company,  Pixabay,  CC0 1.0 DEED

Podle něj se nákupním parkům na rozdíl od obchodních center daří i v době pandemie. „Oproti nákupním třídám v centrech města a klasickým obchodním centrům nákupní parky právě zaměřením na nezbytné zboží, jako potraviny, drogerie, zůstávají otevřené. Navíc mají jednu zásadní výhodu, což je jejich stavební řešení, které nabízí přímý vstup z parkoviště, prostory jsou oddělené a chybí zde dokonce veškeré pasáže,“ popsal Českému rozhlasu.

Obliby retail parků a jejich výhod v podobných situacích si samozřejmě všímají také samotní retaileři. I ti, kteří dosud působili hlavně v klasických obchodních centrech, nyní při plánování expanze či relokace často zvažují umístění prodejny v nákupním parku.

U menších měst

Nejčastěji nákupní parky vznikají u menších měst do 40 tisíc obyvatel, ve kterých se tolik nenacházejí větší obchodní centra. „Téměř dvě třetiny retail parků loni vznikly v menších městech a obcích do 40 tisíc obyvatel. Ve větších městech se již tolik nákupních parků nestavělo: trh je zde saturovaný výstavbou v minulých letech, navíc jejich obyvatelé mají k dispozici také větší klasická obchodní centra nebo nákupní třídy v centru města,“ vysvětlil Martin Kubín.

Loni nejvíce developeři stavěli ve Středočeském kraji, vystavěli tam přes čtvrtinu celkové loni vzniklé plochy.

„Jedním z důvodů je dojíždění za prací do metropole, ať už z nových rezidenčních oblastí kolem Prahy, nebo ze vzdálenějších míst Středočeského kraje. Tamní skupiny obyvatel pracující v Praze představují významnou kupní sílu – dosahují vyšších příjmů a do zaměstnání dojíždějí autem. Zboží denní potřeby tak nakupují v dobře dopravně dostupných místech cestou domů z práce – ať už v blízkosti svého bydliště, nebo při opouštění Prahy. To nahrává vzniku nových retail parků v jejím širším okolí,“ upřesnil Martin Kubín.