Pražský Semmering. Jediná pražská ‘horská‘ železnice slaví 150 let

Pražský Semmering je označován za nejkrásnější železniční trať na území Prahy. Svými kořeny sahá do roku 1868. Měří osm kilometrů a překonává výškový rozdíl přes 90 metrů. Díky tomu dostala trať také svůj název - podle slavné rakouské horské železnice Semmeringbahn. Pražský Semmering je chráněný jako kulturní památka.

Foto: Ropid

Pražský Semmering byl postaven v letech 1868-72 kvůli dopravě uhlí a dřeva do Prahy a byl součástí tehdejší trasy Smíchovské společné nádraží - Hostivice. Je dlouhý osm kilometrů a překonává výškový rozdíl přes 90 metrů. Proto je také označován jako jediná „pražská horská dráha“.

Název Semmering byl odvozen od trati v Rakousku, která vede horským sedlem Semmering mezi zeměmi Dolní Rakousy a Štýrsko a vyznačuje se smyčkou vracející se o více než 180 stupňů. Podobně i tato trať prochází hlubokými zářezy ve vápencových skalách.

Původně měla trať sloužit pouze pro nákladní dopravu, záhy po jejím zprovoznění se tam ale rozjely i vlaky pro osobní přepravu lidí. Provoz nákladní dopravy byl zahájen 3. července 1872, osobní 16. září téhož roku. Pražský Semmering se stal brzy cílem výletníků, kteří se kochali pohledem na hlavní město z okénka vlaku.

Foto: Miloš Turek,  Radio Prague International

Malebné výhledy

Na začátku 90. let minulého století měla ale trať namále, mluvilo se o jejím zrušení. Renesanci zažila v době povodní v roce 2002, kdy částečně sloužila jako náhrada za zaplavené metro. Od rozsáhlé rekonstrukce v roce 2018 už patří Pražský Semmering mezi tratě, na kterých narostl počet vlaků v posledních letech několikanásobně.

Foto: Jolana Nováková,  Český rozhlas

Denně tudy projede celá řada vlaků, opravdovým zážitkem jsou ale zejména nostalgické jízdy historických souprav. Vlak startuje na nádraží na Smíchově a konečnou má v Hostivicích. Cestující si tak může vychutnávat pohledy na četná pražská zákoutí a může se seznámit s různými stavebními slohy a urbanistickými celky.

Přímo z vlaku lze obdivovat například bájnou vyšehradskou skálu, pankráckou pláň s moderními budovami a při jízdě po železničním mostě přes Vltavu také panorama Pražského hradu a historické Prahy.

Součástí tratě jsou i dva kamenné viadukty. Trať v těchto úsecích nabízí výhled na přírodní park Prokopské a Dalejské údolí. Nejhezčí pohledy jsou podle cestujících na hřbety Dívčích hradů a vrch Děvín.

V poslední době se mluví o tom, že Správa železnic zvažuje elektrizaci Pražského Semmeringu. Trať prý má velký potenciál být jednou z hlavních tras pro zásobování Letiště Václava Havla.