Přehled tisku

0:00
/
0:00

České dráhy brání podle Hospodářských novin soukromé železniční společnosti Railtrans ve využití nejdůležitějšího železničního spoje mezi Českem a Německem, tratě Děčín - Bad Schandau. Dráhy tak komplikují svému konkurentovi vstup do mezinárodní železniční nákladní dopravy, píše list.

"Česká komunita v Belgii řeší problém, jak se postavit k prominentům bývalého režimu," čteme v Lidových novinách v článku s titulem Remkův asistent pobouřil krajany. Na nedávné setkání bruselského krajanského spolku byl pozván europoslanec za KSČM Vladimír Remek, aby zavzpomínal na své zkušenosti z kosmu. Přivedl s sebou svého asistenta, vnitropolitického reportéra předlistopadové Československé televize Josefa Morávka. Proti jeho přítomnosti se ohradila jedna z krajanek, architektka Čestmíra Veselá a vyzvala Morávka k odchodu: "Remek mi nevadil, věřím, že nikomu neublížil, i když byl komunista. Ale když jsem zjistila, že vedle mě sedí Morávek, člověk, který tolik let lidem z televize lhal, udělalo se mi psychicky i fyzicky špatně," řekla Veselá listu. Morávek se zvedl a chystal se k odchodu, Remek se ho však zastal, takže nakonec to byla Veselá, kdo opustil místnost, popisuje deník. Incident podle Lidových novin rozvířil mezi krajany i českými diplomaty diskusi o obsazování významných zahraničních postů.


Záchrana bankovního sektoru a očištění bank před privatizací stála Čechy téměř čtvrt bilionu korun. V úterním vydání to s odkazem na statistiky České konsolidační agentury píše týdeník Euro. Podle údajů ČKA zaplatil stát za polostátní banky z rozpočtu a výnosů privatizace asi 230 miliard korun. Další miliardy platil za garance a navýšení kapitálu v bankách. Dříve uváděná částka půl bilionu korun byla prý jen nominální cena aktiv, které byly převedeny z bank do agentury. Ta však podle Eura nebrala v úvahu, za kolik stát tato aktiva nakoupil a jaká byla jejich hodnota. Nejnákladnější pro státní rozpočet byl krach Investiční a Poštovní banky (IPB).


Stanislav Gross,  foto: Zdeněk Vališ
Všechny tuzemské deníky se samozřejmě zabývají i výsledky sjezdu sociální demokracie. Tématu se dnes věnujeme obsáhle i ve vysílání, proto jen jeden postřeh z ekonomického hlediska. K nejsledovanějším v tomto smyslu patří výrok premiéra Stanislava Grosse o urychlené privatizaci Českého Telecomu. "Ve chvíli, kdy se českému premiérovi pomalu, ale jistě hroutí vláda na hlavu, myslí Stanislav Gross jen na jediné - jak co nejrychleji prodat Český Telecom," píše autor sloupku Lidových novin. I to by mělo být podle něj pro delegáty víkendového sjezdu ČSSD důkazem, že při volbě předsedy nehlasovali správně. Uspěchaná privatizace podniku za desítky miliardy korun však není podle autora jen věcí ČSSD. "Kdyby eventuálně došlo na žaloby, bude to státní pokladna, z níž potečou peníze," uvádí autor sloupku v LN. Deník zároveň cituje člena meziresortní komise pro privatizaci Telecomu Tomáše Prouzu, že státu nemusí kvůli urychlené privatizaci zbýt prostor pro vyjednávání o bodech smlouvy, které mohou mít vliv na konečnou cenu.


Podle Hospodářských novin budou vládě chybět síly na potřebné reformy. "I kdyby se volby konaly až za rok a čtvrt, je to z hlediska politika za chvíli," píše komentátor. V takové situaci se podle něj žádná vláda nepustí do radikálních změn, jež by se negativně projevily na životní úrovni jejích voličů. "Spíš se je bude snažit podplatit cukrátky, která ekonomice nic prospěšného nepřinesou," píše. Snad se tedy podaří prosadit aspoň slibované snížení daní z příjmů. Ničeho zásadnějšího se Češi podle komentátora v době koaliční krize, slabé vlády a nadcházející předvolební kampaně nejspíš nedočkají.


České dráhy brání podle Hospodářských novin soukromé železniční společnosti Railtrans ve využití nejdůležitějšího železničního spoje mezi Českem a Německem, tratě Děčín - Bad Schandau. Dráhy tak komplikují svému konkurentovi vstup do mezinárodní železniční nákladní dopravy, píše list. České dráhy nechtějí Railtransu přejezd úseku Bad Schandau - Děčín povolit s odvoláním na takzvaná dodatková ujednání z roku 1992. Na hranicích s bývalou NDR nebyly tehdy smlouvy mezi českými a německými dráhami upraveny rámcově, upřesňuje deník. Ostatní dopravci podle HH vyčkávají, jak spor ČD s Railtransem dopadne. Přes Děčín chce jezdit například soukromý Viamont.


Sociální demokraté přiznali, že vedou další soudní spor, ve kterém jde o desítky milionů korun. Kromě pře s advokátem Zdeňkem Altnerem, který zastupoval ČSSD v kauze Lidový dům a nyní za tuto práci od sociální demokracie vymáhá stovky milionů korun, vede strana také spor s firmou AIC, píše dnešní Mladá fronta Dnes (MfD) s odvoláním na místopředsedu strany Martina Starce. "Žaluje nás o částku přes 80 milionů, naopak my ji zhruba o 20 až 23 milionů korun," řekl Starec na sjezdu ČSSD při prezentaci zprávy o hospodaření strany. Ve sporu jde podle MfD o využívání Lannova paláce, který je částí Lidového domu. Podrobnosti podle MfD Starec nezveřejnil s tím, že jde o případ, který není uzavřen.