Přehled tisku

Foto: Evropská komise
0:00
/
0:00

Hospodářské noviny komentují perspektivy důchodové reformy. "O budoucích důchodech jsou zatím jasné dvě věci," píše deník, "zaprvé peníze nejsou a nebudou a zadruhé, penze přijde až v hlubokém stáří."

Foto: Evropská komise
Hospodářské noviny komentují perspektivy důchodové reformy. "O budoucích důchodech jsou zatím jasné dvě věci," píše deník, "zaprvé peníze nejsou a nebudou a zadruhé, penze přijde až v hlubokém stáří. V Česku se zatím mluví o pětašedesáti letech. (...) Vyspělý svět včetně České republiky se snaží kombinovat neudržitelný průběžný systém s fondovým, který ukázal jasné slabiny v průběhu krize. Méně vyspělý svět se spoléhá na zabezpečení prostřednictvím dětí (a kdo by v Česku neznal důsledky popsané v Nerudově básni Dědova mísa). Pradávný svět pak v rámci eliminace penzí posílal starší spoluobčany umírat do hor (z nichž se nemohli dostat po svých). Ani na jednom nelze stavět budoucí důchodovou reformu. Financování penzijního věku tak bude především znamenat změnu myšlení budoucích důchodců: všichni si musí uvědomit, že se stát o ně plně nepostará a že si své peníze ve stáří budou muset zabezpečit sami."

Komentář Mladé fronty Dnes naopak k tématu říká: „Ekonomické nástroje a sociální politika nejsou tím pravým ořechovým pro řešení problému stárnutí populace. Přitom odpovědnost dětí za vlastní staré rodiče je tématem, které jistě stojí za diskusi, a to nejen v nábožensky orientovaných společnostech. Je skutečností, že v muslimském světě neexistují žádné penzijní systémy, ale ani domovy důchodců, protože rodina, která se nepostará o své seniory, by v tradiční komunitě neobstála. Nakonec podobné to bývalo před průmyslovou revolucí i v Evropě. Bylo by určitě iluzí myslet si, že lze obnovit mezigenerační sociální vazby v takovém rozsahu, jak tomu bylo v dobách tradiční společnosti. V současné civilizaci, kde rodiny žijí odděleny od svých rodičů často stovky či tisíce kilometrů. To se pak systém výměnků příliš aplikovat nedá. Přesto je to asi jediná smysluplná cesta, kudy se lze ubírat," končí úvahu komentář listu. Autor podporuje myšlenku Miroslava Kalouska, který ještě jako šéf KDU-ČSL navrhoval, aby nějakou malou část důchodového pojištění posílaly děti přímo svým vlastním rodičům a tyto peníze by se nepřerozdělovaly v průběžném systému. Rodiče by tak byli odměňováni nejen za počet dětí, ale i za kvalitu výchovy," píše Mladá fronta Dnes.


Deník Právo otiskuje názor nemocničního lékaře Ondřeje Fialy, který vysvětluje, proč se rozhodl dát výpověď v rámci akce Děkujeme, odcházíme. "Dostatečným důvodem by mi mohla být skutečnost," píše lékař, "že podobně jako stovky ostatních lékařů jsem nucen pracovat na poloviční úvazek plnou pracovní dobu s měsíční sumou 9500 na výplatní pásce. Abych se uživil a přinesl domů 16-17.000 čistého, musím odsloužit ještě stovku přesčasových hodin po nocích a o víkendech." Podle Ondřeje Fialy ale existuje ještě jeden závažný důvod k protestu: "Lékaři odmítají nadále svým hanebně nízkým platem dotovat plýtvání a korupční jednání ředitelů a náměstků nemocnic, nehodlají participovat na vytváření úzkých korupčních vazeb mezi poltiickými stranami, vedením nemocnic a dodavateli předtažených služeb, materiálu a přístrojů." Lékař upozorňuje, že zdravotnictvím proteče ročně 300 miliard korun a za posledních dvacet let se na tento pomyslný penězovod přisálo mnoho parazitů, kteří z něj odčerpávají nemalé částky. Lékař také tvrdí, že "establishment prostřednictvím médií vypouští lživé informace a záměrně mate veřejnost a snaží se lékaře zdiskreditovat. (...) Snaží se proti lékařům poštvat veřejnost a odvrátit zavedení skutečné reformy zdravotnictví, která by znamenala konec bezostyšného rozhazování." V deníku Právo napsal protestující lékař Ondřej Fiala.


Společnost Bohemiakombi, která vypravuje pravidelné nákladní vlaky pro převoz kamionů mezi Českou republikou a Německem, přepravila loni po kolejích 17.000 kamionových zásilek, píše deník E15. Meziročně jde o čtvrtinový nárůst. Přepravou návěsů se firma zabývá od roku 2005, první zisk očekává až letos. Bohemiakombi nabízí například spojení do průmyslových oblastí Porúří, Bádenska, Beneluxu nebo Skandinávie. Pravidelné linky vedou z Lovosic a Ostravy do německých měst Duisburg a Hamburk. "Letos začínáme jezdit na Ostravu, takže opět nebude žádný velký zisk, ale ztráta také ne. Skončíme nad nulou a tržby porostou,"řekl listu ředitel Bohemiakombi Vladimír Fišer. Podle něj je největší překážkou podnikání v kombinované dopravě nedostatek veřejných překladišť a také neochota kamionových dopravců svěřit návěsy železnici.


Finanční úřady České republiky zjistily loni nedoplatky v rekordní výši 8,2 miliardy korun, přestože prověřily nejméně tuzemských firem za posledních deset let. Úředníci provedli 69.824 kontrol, informují Hospodářské noviny. V roce 2009 museli podnikatelé doplatit 4,6 miliardy korun. "Za poklesem (kontrol) stojí naše vyhledávací činnost, díky které jsou kontrole podrobeny zejména rizikové daňové subjekty. U méně rizikových subjektů upřednostňujeme přístup směřující k dobrovolnému plnění daňových povinností,"řekla Hospodářským novinám mluvčí Generálního finančního ředitelství Jaroslava Musilová. Podle deníku bylo před deseti lety provedeno ročně téměř 200.000 kontrol a před šesti lety více než 100.000 kontrol.