Přehled tisku

Foto: ČTK
0:00
/
0:00

České deníky se zamýšlejí nad výsledkem amerických prezidentských voleb. Lidové noviny si všímají, co si od nově zvoleného amerického prezidenta slibují čeští politici. Podle listu si mnozí z nich dělají z Obamy jakési projekční plátno, na které promítají svůj obraz ideální Ameriky.

Foto: ČTK
České deníky se zamýšlejí nad výsledkem amerických prezidentských voleb. Lidové noviny si všímají, co si od nově zvoleného amerického prezidenta slibují čeští politici. Podle listu si mnozí z nich dělají z Obamy jakési projekční plátno, na které promítají svůj obraz ideální Ameriky. Mirek Topolánek ho velebí jako stoupence protiraketové obrany, Jiří Paroubek jako odpůrce Bushovy zahraniční politiky a pro Martina Bursíka je Obama ochráncem klimatu. Zatím to vypadá tak, že svou představu změny si v Obamovi najde každý český politik, míní komentátor a upozorňuje, že "větší smysl než šermovat heslem změna má chystat se na různé varianty".

Na Baracka Obamu sázeli v Česku příznivci radaru. Podle Mladé fronty Dnes sociologové míní, že část české veřejnosti odmítala radar kvůli nepopulárnímu Bushovi. Teď čekají změnu. Po zvolení nového prezidenta paradoxně vzrostla šance, že v českých Brdech bude stát americký radar hlídající nepřátelské rakety. Změna je jediná: nebude ho prosazovat nepopulární George Bush, ale naopak charismatický a oblíbený Barack Obama. Sociologové si myslí, že právě to by mohlo alespoň částečně změnit odpor dvou třetin české veřejnosti vůči radaru. A také zlomit odpor sociálních demokratů, kteří ho nechtějí v parlamentu schválit, uvádí Mladá fronta Dnes.


Deník Právo se zamýšlí nad návrhem ministra vnitra Ivana Langra zrušit extremistickou Dělnickou stranu. Zaslouží si uznání, protože to rozhodnutí nebylo snadné, píše list a připomíná, že pravicoví extremisté se nedají nachytat tak snadno jako příslušníci už rozpuštěného Komunistického svazu mládeže. Otázkou však zůstává, proč ministr nezasáhl už v případech, kdy si extremisté založili vlastní vojensky organizované oddíly nebo když se takzvané Ochranné oddíly Dělnické strany střetly s romskou sebeobranou v Litvínově. Podle listu však policie zpravidla "náckovské" demonstrace provází, monitoruje a chrání a mezi lidmi se šeptá, že zejména v malých městech, kde extremismus jen kvete, v tom svou roli sehrávají také kamarádské vztahy. A na to bývá i vnitro krátké, konstatuje autor komentáře.


Zástupci ČSSD jednají s KSČM o sestavení krajského zastupitelstva v Ústeckém kraji, foto: ČTK
Komentář Lidových novin se zamýšlí nad tím, že v některých krajích budou s ČSSD vládnout komunisté. Podle místopředsedy sociální demokracie Zdeňka Škromacha je voliči straně odpustí spíše než spolupráci s ODS. Autor komentáře se však domnívá, že je to diskutabilní. Někteří sociální demokraté zjevně počítají s možností, že se jim v krajích bude vládnutí dařit. Rizikový je ale například Moravskoslezský kraj, kde se má stát hejtmanem Jaroslav Palas, který kdysi odešel s velkou ostudou z ministerského postu. Dalším nebezpečím je, že spolupráce s KSČM povzbudí komunistické kořeny a myšlení jisté části členů ČSSD. Komunisty do krajských rad přivedl Jiří Paroubek, ale zda mu za to budou voliči vděčni, se dozví rozhodně nejpozději při volbách do sněmovny, píše komentátor Lidových novin.


Foto: Evropská komise
Hospodářské noviny píší, že český vývoz se kvůli globální krizi zhoršuje. České automobilky sice vyrábí více vozů než v loňském roce. Statistici to ale příliš optimisticky nevnímají. Osobních aut se totiž letos vyvezlo za méně peněz než v loňském roce. Za třetí čtvrtletí to byl dokonce meziroční pokles o 15 procent. Podle deníku ani další čísla o zahraničním obchodu k optimismu nesvádí. Výroba osobních aut byla posledních několik let považována za tahouna českého exportu. To ale už řadu měsíců není pravda. Automobilů se vyváží sice více, ale za méně peněz. Růstu vývozu dokázali doposud pomáhat výrobci autodílů. Autoprůmysl, na kterém je Česká ekonomika a zejména pak český export závislý se už potýká s globální krizí. České firmy se snaží ušetřit i na koupi nových vozů, proto mají automobilky problémy s odbytem a čeští dodavatelé dílů hlásí pokles zakázek. Předseda Svazu automobilového průmyslu Antonín Šípek v Hospodářských novinách varuje, že o práci v oboru může pravděpodobně přijít i desítky tisíc lidí.


Foto: Evropská komise
Vláda chce zdvojnásobit počet výjimek, kdy mohou kamiony vyjet navzdory zákazu. Kabinet má sice návrh, který zakazuje autům nad 7,5 tuny jízdu v pátek mezi 15:00 a 18:00 hodinou, vyjmenovává však 26 případů, v nichž budou moci náklaďáky navzdory zákazu vyjet. Jiné výjimky však už nebude možné udělit, píše Mladá fronta Dnes. "Naším cílem bylo, aby nedošlo k omezení dopravní obslužnosti," vysvětlil nárůst náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. Vláda by zákon, jehož platnost slibovala od ledna příštího roku, měla projednat v pondělí. "Materiál se na jednání nedostal, protože bychom to vše nestihli," uvedl ministr dopravy Aleš Řebíček, proč vláda kamiony odsunula na další jednání. To, že nejde o zásadní restrikce, podle listu dokumentuje postoj autodopravců. Zatímco dosud proti všem návrhům brojili, poslední verze je prý nechává chladnými. "Výjimek je tolik, že dopady zákazu budou minimální," uvedl tajemník sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar. Návrh například obsahuje bod, který povoluje v době zákazu přepravu věcí pro zajištění nepřetržité výroby. Zda jde o paliva pro továrny nebo blatníky pro automobily, už návrh dál nedefinuje. "Při takových výjimkách můžeme omezení rovnou zrušit," naznačil Rostislav Plachý z ředitelství dopravní policie. Podle něj by byl účinný takový zákaz, který by bral v úvahu především hustotu dopravy. "Špičky jsou přece jasné - pátek odpoledne, sobota dopoledne a neděle odpoledne," dodal Plachý.


Lidové noviny píší o tom, zda vybírat či nevybírat koncesionářské poplatky i za počítač s připojením k internetu. Právě o tom totiž přemýšlí vedení České televize. Dosud se platí jen za počítač s televizní kartou nebo digitálním tunerem. A to pouze tehdy, je-li jediným zařízením v domácnosti schopným přijímat televizní programy. Veřejnoprávní televize by podle Lidových novin nebyla proti. Člověk dnes může sledovat na počítači vysílání v televizní kvalitě, hájí se televize. Podle jejího mluvčího, Ladislava Štichy, není fér, že někdo za kanál platí a jiný, kdo jej sleduje jen přes internet, ne. Pokud by ale změna prošla, dotkla by se pouze malého množství domácností. Skoro všichni totiž vlastní barevný televizor, počítač s internetem jen třetina, konstatují Lidové noviny.


Dobří řidiči na povinném ručení v Česku příští rok ušetří. Deník Právo píše, že i přes rostoucí náklady na uhrazení škod na vozidlech a zdraví se sazby povinného ručení od ledna příliš nezmění. Některé pojišťovny je zvyšovat vůbec nebudou, jiné je zvýší maximálně o stokoruny. Řidiči, kteří jezdí bez dopravních nehod, ale i příští rok zaplatí po započítání bonusu na povinné ručení méně než letos. U těch klientů pojišťoven, kteří zavinili dopravní nehodu, ručení podraží. Povinné ručení jistě patří k zajímavým aktivitám pojistného trhu i díky nedávným legislativním úpravám. Ty se týkají asi 850 tisíc vozů, které jsou podle údajů České kanceláře pojistitelů dosud bez zákonného pojištění. Poplatky budou vyšší než činí platby povinného ručení, může dojít až na exekuci, varuje deník Právo.