Přehled tisku

Vlastimil Tlustý (vlevo) a Bohuslav Sobotka (vpravo), foto: ČTK
0:00
/
0:00

Deník Právo se vrací k nedělní televizní debatě ministra financí Tlustého s jeho předchůdcem Sobotkou, v níž nový šéf resortu hovořil o obrovských sumách, údajně chybějících ve státní pokladně.

Vlastimil Tlustý  (vlevo) a Bohuslav Sobotka  (vpravo) v Otázkách Václava Moravce,  foto: ČTK
"Vlastimil Tlustý straší národ zadlužením, ale nedovede kloudně vysvětlit, proč se tedy tak vehementně snaží o snížení rozpočtových příjmů razantním snižováním daní. Místo toho vytahuje jako králíky z klobouku odhalení, k nimž dospěl snad hned při první cestě z vrátnice ministerstva financí do své kanceláře," píše komentátor Práva a pokračuje: "Tam chybí deset miliard, jinde zase přes to miliard, jedna darda za druhou. Bohuslav Sobotka pak musel složitě vysvětlovat věci, které jsou pro většinu diváků španělskou vesnicí, aby nepříliš přesvědčivě dokázal, že jeho nástupce jen účelově - slušně řečeno - zkresluje fakta."

Komentátor podle svých slov tím ještě nechce tvrdit, že Sobotka byl skvělým hospodářem. Vadí mu ale, že Tlustý předkládá jako nezpochybnitelná fakta jakési dojmologie, které zatím žádný audit nepotvrdil. "Kdyby se však snad jednou mělo potvrdit, že je stejně šikovný národohospodář jako politik a propagandista, budiž mu vše odpuštěno," uzavírá komentář Práva.


Bohuslav Sobotka
Naprosto opačný pohled na stejnou situaci nabízejí Lidové noviny. Podle jejich úvodníku fakty dobře vybavený ministr financí Vlastimil Tlustý svého předchůdce doslova rozcupoval. Sobotka vypadal jako školáček přistižený s prakem u rozbitého okna. "Byla to smutná podívaná", píšou Lidové noviny a uzavírají: "Sociální demokraté se teď možná podivují, proč Miloš Zeman doporučil do rozpočtového expertního týmu Jiřího Rusnoka. Stačilo sledovat včerejší debatu, aby bylo jasné, že Sobotku Zeman doporučit prostě nemohl. Byl by za idiota."


"Vzhledem k počtu obyvatel má Praha nejvíc aut v Evropě," píše Mladá fronta Dnes a pokračuje: "Přesto tu lidé jezdí nejvíc hromadnou dopravou. Přesto je Praha každý všední den beznadějně ucpaná. O víkendu všichni odjedou na chatu, takže je hlavní město prázdné. Proto se moudře takzvaný Den bez aut pořádá v den, kdy je město bez aut tak jako tak."

Podle autora je problém v tom, že lidé vozidla chtějí. Jediný způsob, jak zlepšit ve městě s auty život lidem, je postavit slušné cesty. Ty stavíme v Česku zoufale pomalu i kvůli mudrlantům, kteří si myslí, že po špatných silnicích jednou čadící nestvůry přestanou jezdit.


Hospodářské noviny kriticky komentují odklady vstupu Česka a dalších nových členů Evropské unie do Schengenského prostoru. "Zdůvodnění tak závažného odkladu klíčové záležitosti přitom nemá šanci u soudného člověka obstát: mohou za něj prý problémy se zadáváním výběrového řízení na dodavatele nového počítačového systému. Evropská komise tak sama selhává v tom, na co ostřížím zrakem dohlíží u členských států a co tak ráda trestá," píše v deník český europoslanec Jan Březina a pokračuje tvrzením, že v pořadí už druhý odklad vstupu do Schengenského prostoru, který umožňuje volný pohyb osob, by mohl dodat našemu členství v Evropské unii značně nahořklou příchuť.

"Poté, co se v červnu většina starých členských zemí unie - včetně Německa a Rakouska - rozhodla prodloužit přechodné období na volný pohyb pracovních sil, by se jednalo o další políček do tváře (nejenom) českých občanů. Ti by si pak spolu s ostatními lidmi z nových členských států mohli oprávněně klást otázku, kolik kategorií občanů v Evropské unii vlastně existuje," uzavírá komentář v Hospodářských novinách.