Proč musela skončit zpravodajská televize Z1?

Zdroj: YouTube

Digitální televize Z1 po dvou a půl letech provozu v pondělí v noci ukončila vysílání. Investorská společnost J&T tak rozhodla kvůli finančním ztátám, které jí provoz stanice způsoboval. Bez práce se ocitně na 150 zaměstnanců. Podle odborníků je český mediální trh příliš malý, aby stanici uživil.

Zdroj: YouTube
Digitální televize Z1 se profilovala jako zpravodajský kanál na komerčním principu, podobně jako v zahraničí CNN, Sky News nebo TA3. Začala vysílat 1. června 2008, ale už v roce 2009 se mluvilo o tom, že její situace není dobrá. Výměna ředitele Martina Mrnky za Zdeňka Šámala a zeštíhlení, kterým Z1 prošla, sice stanici na čas uchránily, přesto se definitivní konec odvrátit nepodařilo. Mluvčí investora- skupiny J&T Petr Málek rozhodnutí vysvětlil:

"Skupina J&T jako investor rozhodla o ukončení vysílání. Hlavním důvodem je to, že reklamní trh nereflektoval možnost oslovení specifické cílové skupiny za vyšší cenu na jednoho diváka, než je tomu u běžných plnoformátových televizí."

Petr Málek,  foto: J&T
Podle Málka to znamená, že reklamní výnosy byly nedostatečné. Jaký je ale obsah tvrzení, že reklamní trh nereflektoval možnost oslovení specifické cílové skupiny za vyšší cenu? Vysvětlil Daniel Köppl, šéfredaktor týdeníku Marketing&Média:

"V ČR většina zadavatelů reklamy nakupuje na množství a je jedno, kdo tu televizi sleduje. Jde jim o to, aby diváků bylo hodně, aby reklamní zásah byl vysoký. Bohužel celý mediální trh, a to se netýká jen televizí, do jisté míry rezignuje na kvalitu cílové skupiny, to znamená na rozdíl mezi tím, jestli ji sleduje někdo, kdo koupí jednu polévku, nebo někdo, kdo nakupuje drahá auta."

Daniel Köppl,  foto: Anna Duchková
Podle dalšího odborníka na média, šéfredaktora serveru Digizone.cz Jana Potůčka bylo pro zadavatele reklamy problémem i to, že se Z1 neúčastnila oficiálního měření sledovanosti, a inzerenti tak neměli možnost zjistit, jaký je zásah jejich kampaně přes Z1.

Zadavatelé se dnes v Česku nesnaží oslovovat specifické publikum přes reklamu v televizích, ale spíše prostřednictvím tištěné a internetové reklamy.

"Jaká je to zpráva pro českou mediální scénu? Je to potvrzení faktu, že celá digitalizace v České republice byla nastavena poněkud naivně a svým způsobem se opakovala situace kolem TV Nova, kdy rada (RRTV) dávala spíš na své pocity a dojmy než na realitu,"

říká Daniel Köppl.

Patrik Tkáč,  foto: J&T
Projekt zpravodajské stanice vznikl v roce 2004, licenci dostala az o dva roky později a teprve za další dva roky začala vysílat. Mezitím se objevila konkurenčně zaměřená ČT24. České prostředí neprodukuje dostatek událostí a příběhů, aby se jím uživily dvě podobné stanice, soudí mediální analytik Milan Kruml. Dalším problémem byly i drahý pozemní přenos digitálního vysílání.

Stanice Z1 měla být dalším ziskovým projektem skupiny J&T. Spolumajitel skupiny Patrik Tkáč před spuštěním stanice představil základní úvahu:

Zdroj: YouTube
"Televize je typickým příkladem toho, co by mělo vydělávat, jestliže svět bohatne. Protože když jsou lidé bohatší, potřebují více utrácet a je tu někdo, kdo dá více do reklamy. Tento koncept se opakuje při každém projektu, který děláme."

Nakonec jen za poslední rok Z1 po sobě nechala dluh 100 milionů korun. Na 150 zaměstnanců se ocitlo ze dne na den bez práce.

Na českém mediálním trhu zůstávají další digitální stanice jako Prima Cool, TV Barrandov, Óčko a Nova Cinema, které za sebou mají silné mateřské mediální společnosti.