Rezort dopravy bude mít opět nového ministra

Pavel dobeš, foto: ČTK

Ministr Pavel Dobeš opustí po patnácti měsících post ministra dopravy. Vyzvala ho k tomu jeho vlastní strana Lidem. Ve vládě možná nastanou i další změny, minimálně jedna je již potvrzena a to obsazení Ludmily Müllerové do vedení ministerstva práce a sociálních věcí, které opustil Jaromír Drábek. Co vedlo k rezignaci Pavla Dobeše?

Registr vozidel, foto: Filip Jandourek / Český rozhlas
Ministr dopravy Pavel Dobeš předal ve středu svoji rezignaci premiérovi Petru Nečasovi. Ten ji vzal na vědomí. Dobešův odchod z čela ministerstva žádá jeho vlastní strana LIDEM. Její předsedkyně a vicepremiérka české vlády Karolína Peake uvádí jako důvod problémy se spuštěním centrálního registru vozidel, který stále není plně funkční. Podle Peake vyšly okolo registru najevo další znepokojivé informace a pravděpodobně není pro stát nevýhodný:

"Obávám se, že pokud se podíbváme hlouběji do smluv, které byly k tomuto registru uzavřeny - já je nemám k dispozici všechny, viděla jsem jen jejich část - tak nás možná čekají některá další překvapení. Já se bojím, že ty smlouvy jsou pro stát velmi nevýhodné, obávám se, žda nemůže například vzniknout i otázka, jestli registr stát vůbec vlastní, jestli ho nevlastní ona firma, která ho státu dodává."

Pavel dobeš, foto: ČTK
Pavel Dobeš ovšem po předání rezignace řekl, že si za řízením resortu stojí:

"Já myslím, že jsem se té značce snažil udělat dobré jméno, opravdu celá řada kroků se podařila, nemáme se za co stydět. To že se nepodařil jeden projekt, který je v tuto chvíli diskutabilní, to je jedna věc, a na druhou stranu z celé té řádky padesáti projektů pokud je jeden neúspěšný, opravdu ministerstvo dopravy není ministerstvem centrálního registru."

Karolina Peake ovšem tvrdí, že nejde jenom o registr:

Karolína Peake, foto: ČTK
"Je tam celá řada věcí, není to jenom registr, je to také problém ČD Cargo, je to problém liknavosti ve stavbě a opravách silnic a dálnic. Ministerstvo dopravy je obrovský rezort, já nezastírám, že je to rezort velmi komplikovaný, pod celou řadou tlaků, ale je potřeba, aby se ho ujal někdo, kdo bude dělat rozhodnutí ve prospěch toho rezortu."

Peake také vadí, že se údajně kolem ministra dopravy pohybují lidé bez mandátu jakékoli strany, kteří však na jeho úřad mají vliv. Za Dobeše se postavil prezident Václav Klaus, který ho považuje za úspěšného ministra dopravy.

Předsedkyně Lidem chtěla, aby Dobeš rezignoval s okamžitou platností. Ten si ale určit až datum 3. prosince jako termín odchodu. Zdůvodnil to tím, že chce připravit agendu k předání. Celou situaci doprovodily osobní invektivy mezi Dobešem a Peake a obviňování ze zbabělosti. Kvůli neochotě odejít okamžitě a naopak proto, že Dobeš nebyl přizván na jednání.

"Já spíš považuji za zbabělost to, že někdo není ani ochoten mě pozvat na to jednání, kde se jedná o tak důležitém bodu, jako je odvolání ministra z funkce,"

Robert Vacek, foto: ČTK
uvedl Dobeš. Karolina Peake už má za Dobeše náhradu - Roberta Vacka, který je připravený se funkce ujmout. Záleží na premiérovi, jestli tento návrh akceptuje. Vacek už narychlo zažádal o členství ve straně Lidem.

"Mám podanou přihlášku, nejsem si jistý, jestli už o ní bylo rozhodnuto. Nabídka přišla v době, kdy jsem již měl podanou přihlášku do strany," vysvětlil. Situaci na ministerstvu dopravy Vacek zatím hodnotit nechce: "Nemyslím si, že teď je šance, a zrovna ve chvíli, kdy pouze pan premiér dostal mé osobní materiály, abych se nějak vyjadřoval k těm možná problémům, které na rezortu jsou."

Poslanec Věcí veřejných Vít Bárta, který je nepravomocně odsouzený za korupci, přišel s tvrzením, že ministr dopravy Pavel Dobeš zůstává ve funkci do prosince proto, aby stát nemohl zahájit arbitráž se stavební firmou Eurovia kvůli vadám na dálnici D 47. Bárta proto poslal dopis premiérovi Petru Nečasovi:

Dálnice D47, foto: ČT24
"Do konce měsíce listopadu se musí ze strany státu podat arbitráže, reklamační řízení, vůči této společnosti. Pokud se to do konce listopadu neučiní, stát přijde o miliardy korun, které nebude moci reklamovat."

Jak ale Český rozhlas zjistil, reklamace zmíněné dálnice je v této chvíli plně v rukou Ředitelství silnic a dálnic. Podle šéfky Úseku kontroly kvality staveb Miloslavy Pošvářové, ministr dopravy současný vývoj jednání nemůže ovlivnit:

"Ne, toto je všechno v gesci Ředitelství silnic a dálnic, tedy objednatele stavby, a ministerstvo dopravy s tím nemá nic společného."

Stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec hodnotí celou situaci s výměnou ministra dopravy za "klasický politický handl", jehož je Dobeš obětí. Nefungující registr vozidel považuje Chovanec jen za zástupný problém. ČTK uvedla, že podle některých spekulací je Dobešův konec součástí dohody s Nečasem o podpoře poslanců LIDEM pro církevní restituce.