S větrem o závod

kral_josef_abu_dhabi6.jpg
0:00
/
0:00

Je mu dvacet let a nedávno se mu splnil jeden z jeho chlapeckých snů - uhánět s větrem o závod v kokpitu vozu Formule 1. Místem činu byl okruh v emirátu Abú Zabí, pachatelem český pilot formule série GP2 Josef Král.

V roce 1998 nastoupil v pouhých osmi letech do závodů motokár. Při těchto závodech se také poprvé setkal s britským pilotem Formule 1 Lewisem Hamiltonem. V roce 1999 se stal mistrem České republiky. V sezoně 2007 pilotoval formuli BMW ve Velké Británii v týmu Fina Kimiho Räikönnena, kde po smolném začátku skončil nakonec na skvělém 2. místě a stal se tak vůbec prvním Čechem, který se dokázal takto prosadit v této prestižní školní formuli. V roce 2010 jezdil v GP2 Series. Zúčastnil se však pouze čtyř závodních víkendů, protože při krátkém závodě ve Valencii měl těžkou nehodu, při které došlo ke zlomenině dvou hrudních obratlů. Když v polovině července opustil libereckou nemocnici, dělal všechno pro to, aby se mohl vrátit za volant v co nejkratší době.

A povedlo se. V listopadu se spolu s 21 dalšími jezdci zúčastnil letošního oficiálního F1 testu mladých nadějí. Pro 12 z nich to byla úplně první zkušenost s vozem Formule 1. Josef Král jel v Abú Zabí s vozem týmu Hispania Racing, zajel třináctý čas a stáji se odvděčil porážkou dvou dalších nováčků v F1 - Venezuelana Pastora Maldonada, letošního šampiona formule GP2, a Itala Davida Valsecchiho.

Na otázku, co mu tento test přinese, Josef Král ještě před jízdou odpověděl: "Myslím, že řídit rychlejší vůz mi do budoucna pomůže. Potřebuji jen získat více cviku, protože jsem promeškal polovinu sezony GP2 a předtím jsem jezdil v nižších sériích. Kdykoli učiníte krok vzhůru, trochu potrénujete a vrátíte se do nižší kategorie, je to tam pak mnohem snazší. Doufám, že mi to pomůže a uvidíme co bude dál."

Po testech Josef Král jen zářil štěstím. V takovém rozpoložení ho telefonicky zastihl kolega ze španělské sekce Radia Praha Daniel Ordóńez, který se s českým pilotem dobře zná:

"Fakt mám radost, že se to všechno povedlo a že jsem se mohl svézt ve Formuli 1. Je to úplně skvělé. Je to všechno strašně rychlé v porovnání s čímkoliv, co jsem kdykoliv předtím řídil. Všechno je rychlé, skvěle to brzdí. Jeli jsme tady v Abú Zabí nějakých 313 km/hod. a brzdí se ještě mnohem dál než jsme tady brzdili například s GP2. To auto je ještě o nějaké 3 stupně někde jinde."

A to je Hispania Racing, to není Ferrari...

"Přesně. Třeba se mi dokonce povedlo předjet i McLaren, pozor! To byl dobrý pocit! Je fakt, že oni jezdili zrovna pomalu, ale to nevadí. To se mi stalo po prvé v životě, co jsem si řekl: Ty jo, McLaren je za mnou!"

Jsi spokojený s časem?

"Určitě, jsem hodně spokojený. Vlastně celý tým je ze mně strašně nadšený. Sice mě ve stejný den na stejném autě přeskočil David Valsecchi, ale odpoledne, kdy já už jsem nemohl jezdil, ty časy byly celkově rychlejší."

Byli jste rychlejší než Lotus...

"Přesně, rychlejší než Lotus, který byl před nimi v šampionátu, kousíček za Virginem. Já bych řekl, že to bylo super. A navíc i ten kluk, co jezdil ve Virginu, ten Luiz Razia, už předtím jezdil s Formulí 1. Já jsem tu poprvé, všechno je pro mně nové a měl jsem z toho vykulené oči."

A co dál?

"Tím odjetým testem se mi podařilo ujet vzdálenost 300 kilometrů, která nás opravňuje k tomu, abychom mohli zažádat o superlicenci. A podle toho uvidíme, co a jak bude dál."

Máš dobrý pocit z týmu Hispania?

"Určitě dobrý pocit mám, kontakt máme také dobrý, a i oni jsou ze mně strašně nadšení. Měli radost z toho, jak jsem jezdil, jak pracuji, jak dělám PR, jak vystupuji. Prostě všechno bylo super, takže uvidíme."

Valsecchi a Maldonado jsou starší než ty...

"Přesně, jsou straší, Maldonado už jezdil s Formulí 1, Valsecchi zase měl výhodu toho, že v kokpitu seděl úplně akorát a jelo se mu líp. Já jsem velký a nemohl jsem se do toho pořádně vejít. Vyřezali jsme sedačku a vyhodili všechno možné, ale pořád mi to bylo docela malé. Já z toho ale mám docela dobrý pocit, a tým to ohodnotil opravdu také hodně kladně."

Jsi unavený?

"Ale je to docela dobré, docela v pohodě. Já jsem po té nehodě docela hodně trénoval, i když mně v životě nenapadlo, že budu sedět ve Formuli 1, přesto jsem trénoval hodně tvrdě a mnohém víc než normálně. Řekl bych, že teď fyzicky i psychicky jsem na tom možná ještě líp než jsem byl na začátku sezóny GP2. Takže teď ani nejsem unavený, spíš jsem hodně omačkaný, otlučený, protože to auto mi bylo malé, nemohl jsem se tam moc vejít. Ale jinak všechno super."

Odjel si 61 okruhů. To je hodně, když závod měl jen 55 okruhů.

"55, ano. Musel jsem si to užít, že jo. Od osmi let je to můj sen, tak jsem si to musel trošičku vychutnat."

Foto:www.josefkral.cz

klíčové slovo:
spustit audio