Saunování s ubíhající krajinou za oknem. Česko má první saunový vagón na světě

Saunový vagón, foto: Martin Zavadil/VlakFest

Světový prototyp saunového vagónu vznikl za necelé čtyři měsíce pod rukama dobrovolníků sdružených kolem projektu VlakFest. Přestavbě vagónu věnovali přes 3000 hodin práce.

Saunový vagón,  foto: Martin Zavadil/VlakFest

Světový unikát už prošel testovacím provozem. Až skončí opatření proti koronaviru, otevře se veřejnosti. Za nápadem na saunový vagón stojí vedoucí projektu VlakFest, dobrodruh a podnikatel Albert Fikáček. „Napadá mě spousta blbostí, troubím je do světa, a když se někdo chytne, tak je realizujeme. Já vím co, a oni vědí jak," říká o svých hlavních spolupracovnících.

Dobrovolníci pracovali za pizzu a pivo

Pro vedoucího stavby Zdeňka Procházku byla sauna ve vagónu zpočátku velká neznámá. „Zapeklité bylo, že jsme všechno dělali bez nákresu a přizpůsobovali rozměry podle toho, jak to zrovna vycházelo," popisuje Procházka. „Naštěstí díky mým předchozím zkušenostem se saunou, velké šikovnosti všech brigádníků a dostupným informacím na internetu nebylo moc složité navrhnout konstrukci, aby sauna fungovala dobře."

Saunový vagón,  foto: Martin Zavadil/VlakFest

Nejde tu o peníze, říká autor nápadu Albert Fikáček. „Všichni pracují za pizzu a pivo. Mnoha lidem se líbí pracovat na něčem zajímavém." A jeho slova potvrzují i dobrovolníci. „Vagón, super lidi okolo. A než se člověk nadál, je skoro hotovo," pochvaluje si Marek Červinka, který ve Veselí letošní zimu strávil spoustu víkendů.

Foto: Martin Zavadil/VlakFest

Práce pohltila i Janu Cermanovou. Dodává, že sauna na kolejích není poslední přestavba, na které lidé kolem VlakFestu společně pracují. „Naučila jsem se na brigádách spoustu nových dovedností, ale nejvíc si cením lidí a kamarádů, co za tím vším stojí."

Na saunovém vagónu ještě zbývá dodělat ochlazovací záď. Při testovací jízdě totiž využili sníh kolem trati. Do ostrého provozu sauna vyrazí, až to proticovidová opatření umožní.

Foto: Martin Zavadil/VlakFest

Nejen vagón saunový, ale i koncertní

Foto: Martin Zavadil/VlakFest

Saunový vagón ale není jediný, na kterém dobrovolníci pracují. Kromě něj postupně vzniká koncertní vagón a rekonstruují se 2 lehátkové vozy, které by měly být hotové do léta. Parta VlakFest s nimi chce na začátku července vyrazit na 3. ročník hudebně-cestovatelského festivalu ŽiWELL Express.

Rekonstrukce vagónů není právě levná záležitost, proto VlakFest uspořádal veřejnou sbírku. Zájemci si mohou koupit například píšťalku strojvedoucího, lehátko ve vlaku nebo si předplatí vstup do sauny. Jedním z nich je i Luděk Hrnčíř, který se s partou kamarádů těší na projížďku Prahou spojenou se saunováním.

Foto: Martin Zavadil/VlakFest

VlakFest je skupina nadšenců z Brna. Nejznámější vlakovou akcí je hudebně-cestovatelský festival ŽiWELL Express a pravidelné silvestrovské výpravy na Ukrajinu. Mají v plánu jet vlakem do Bosny, drezínou do Íránu a objet svět trolejbusem.