Stavovské divadlo uvedlo Střežený Parnas
Bušení do železné opony je název projektu, který ve Stavovském divadle v Praze představuje nastupující generaci hudebních skladatelů. V neděli večer, kdy letošní ročník přehlídky začal, se představila skupina Střežený Parnas, která předvedla představení mystifikační operní show s názvem Árie k nezaplacení.
Takto vypočítávali magister Edward Kelly a John Dee jména andělů během spiritistické seance. To byla ještě klasická část večera, ve kterém režisér Zdeněk Plachý, zinscenoval dílo skladatele Hanse Kocha. Zbytek už patřil operní show pojaté jako japonský karoake večírek. Účinkující zpívali árie z těch nejklasičtějších českých oper, jako je Rusalka nebo Prodaná nevěsta, za doprovodu syntezátorové hudby, za jejich zády běžely videoklipy. Část publika se bavila, druhá část znechuceně opustila hlediště. Režisér Zdeněk Plachý se však nařčení ze svatokrádeže brání.
"Já si myslím, že tím, že jim dáváme nový kabát, tak se ty árie snažíme naopak chránit. Navíc ty hudební úpravy dělal slovenský skladatel Martin Bodlas, který patří k nejlepším. Mám pocit, že áriím, které mnohdy už vyčpěly, pomáháme zase na svět, aktualizujeme je."
Cyklus Bušení do železné opony má podle ředitele Národního divadla Daniela Dvořáka a šéfa opery Jiřího Nekvasila podpořit u nastupující generace skladatelů zájem o operní žánr.
Na listopad je v této řadě obracející se na specifický okruh publika připraveno uvedení Žirafí opery od Markéty Dvořákové a Don Juan v pekle od Karla Škarky.